Fotograf: Matilda Lindblad
Utgivningsdatum: 2019-09-03
Recensionsdatum: 2019-09-18
ISBN: 978-91-1-309402-1

Soup Yourself

Näringsmaxa med gröna soppor

Trots allt som sägs att man inte bör äta idag kan man i alla fall vara bombsäker på att det alltid är en bra idé att äta en vegetarisk soppa - alla dagar i veckan, vid alla tillfällen. Soppa är världens bästa mat och Hanna Dunérs princip "En soppa om dagen" är inte bara är en hyllning till det enkla, utsökta och lättillgängliga, utan också till kraften i en mer växtbaserad matrutin. Vi vet idag att vi bör äta mindre rött kött och mera grönt för att hålla oss friska, att det finns ett samband mellan vissa sjukdomar och vad vi äter, att vi ska vårda vår tarmflora med fibrer och antiinflammatorisk mat för att må bra. Juicer och smoothies har delvis krattat manegen, men nu får de ge plats åt de mer mättande, värmande och näringsrika sopporna.

Soup Yourself är en kokbok med vegetariska sopprecept, alla mycket goda! Välj bland mixade, soppor med mycket tugg, klara eller råa svalkande, soppor med mer protein - med olika smaker och konsistenser som du lagar efter lust och humör. I inspirations- och faktadelen berättar Dunér om hälsoeffekterna av att äta grön soppa, vilka egenskaper olika råvaror har och hur man kombinerar grönsaker, örter, smaksättare och kryddor för att näringsmaxa. Soppa är fantastisk mat på så många sätt: god, välgörande, enkel att variera, snäll mot matsmältning och tarmsystem - och en boost för immunförsvaret.

Hanna Dunér, journalist och medförfattare till böckerna Ruter Dam 30 år och Älskade prylar. Hanna Dunér har under sex år drivit ett cateringföretag med inriktning på hälsosam och ekologisk mat, och är en frekvent anlitad moderator. Under sin föräldraledighet blev det viktigt att hitta ett enkelt och snabbt sätt att få i sig bra mat det var då soppan kom in i hennes liv.