Fotograf: Karoline Jönsson
Utgivningsdatum: 2019-10-11
Recensionsdatum: 2019-10-23
ISBN: 978-91-1-309450-2

Värmande vego

Comfort Food Deluxe

Värmande vego är precis den bok Karoline Jönsson hade velat ha när hon blev vegetarian. Faktum är att hon då var både hungrig och vilse i spenaten. Därför har Karoline samlat de recept som hamnat på repeat i hennes kök: rätter som fungerar som en bas och som du kan smaksätta på olika vis, mat som gör dig varm och nöjd och förenklar vardagslivet. Mat som alltid funkar och som alltid blir god.

Boken delas in i:
Från grunden om hur man gör tofu, matlagningshavregrädde och tempeh. I kastrullen hittar du soppor, grytor som daal och chili. I pannan bjuder på koreanska pannkakor, fritters och rårakor. I ugnen handlar det om gratänger och bakad potatis med härliga fyllningar. Det finns också recept på rejäla bakverk - för alla behöver ett recept på en perfekt vegansk kladdkaka!

Utgiven: oktober 2019

Värmande vegetarisk mat!

Med sin bok Värmande vego bjuder Karoline Jönsson på jordnära och geniun matlagning från naturens generösa skafferi.

Karoline Jönsson bor på en liten sekelskiftesgård i Skåne med sin sambo och en samling katter och höns. Hon jobbar som receptkreatör och matfotograf, och har bland annat ett fast inslag i tidningen Vego. Under flera år drev hon den populära bloggen Det gröna skafferiet, som utsågs till Sveriges bästa matblogg 2012. 2014 gav hon ut kokboken Det gröna skafferiet, som belönades med silvermedalj i Gourmand World Cook Book Awards. 2017 kom böckerna Det goda gröna och Den goda gröna julen. Nu hittar vi Karoline Jönsson på www.sjalvhushallningsprojektet.se där vi får följa hennes vardag.