Översättare: Jan Risheden
Utgivningsdatum: 2019-11-14
Recensionsdatum: 2019-12-02
ISBN: 978-91-1-309425-0

Obeliskporten

Den söndrade jorden del 2

Den söndrade jordens enda kontinent kallas Stillheten. Men jorden är allt annat än stilla: skalv och jordbävningar kommer och går ständigt. Ibland går jorden in i en Femte Årstid, som kan sträcka sig över flera år. Då antar dessa vulkaniska, seismiska, atmosfäriska, geomagnetiska omvälvningar apokalyptiska proportioner. Under historien har civilisationen på Stillheten kommit att organiseras i ett kast- och rassystem. Utanför det står orogenerna, utstötta ur och förslavade av samhället, men samtidigt nödvändiga för att skydda mänskligheten, eftersom endast de kan påverka och motverka de seismiska krafter som hotar dess överlevnad. Nu råder Femte Årstiden återigen - kommer världen att gå under eller kan någon rädda den?

Obeliskporten är den andra delen i trilogin "Den söndrade jorden". Alla tre delarna har prisats med en Hugo Award för bästa roman.

Nassun färdas söderut tillsammans med sin far Jija mot Funna Månen. Han har hört att hon där kan botas från sin orogeni.

Hennes mor Essun söker vidare efter henne, men måste under hjälpa det samhälle där hon hamnat, och upptäcker att hon har behärskar större krafter än hon tidigare trott.

N. K. Jemisin hade redan uppmärksammats i sf- och fantasykretsar för sina noveller när hon romandebuterade med The Hundred Thousand Kingdoms (2010). Den nominerades till en Hugo Award för bästa roman, sci-fi/fantasyvärldens mest prestigefyllda pris. Hennes stora genombrott skedde med trilogin Den söndrade jorden: Den femte årstiden, Obeliskporten och Stenhimlen (på svenska 2019).