Omslagsbild: Dr Weiss sista uppdrag

Utgivningsdatum: 2019-08-07
Recensionsdatum: 2019-08-26
ISBN: 978-91-1-309737-4

Dr Weiss sista uppdrag

"Det rådde inget tvivel längre. Jag var fri. Fri att gå genom en svagt uppåtlutande korridor, vars väggar såg ut som ett på något mirakulöst sätt lodrätt stillastående vatten. Jag hoppades verkligen att den nyvunna friheten förr eller senare skulle visa sig vara något mer än så."

En tidsresenär, doktor Weiss, ger sig ut på en halsbrytande jakt efter Järnkronan, Fredegesiusbrödernas förlorade intelligensförstärkare. Sökandet för honom till jungfruliga landskap i en avlägsen framtid, till livsfarliga sagoskogar och obegripliga museer långt efter människans tid, men också till förindustriella skeppsvarv, det sena 1800-talets Potsdam och 1950-talets England.

Lars Gustafssons postuma Dr Weiss sista uppdrag är en roman i vilken en av våra riktigt stora författare spelar ut hela sitt register. Den färdigställdes kort före hans död och kan läsas som en färgrik och spännande framtidsberättelse, men också som ett slags coda, eller som ett enda utdraget, febrilt, drömlogiskt ögonblick, en ekokammare där tankar från hela författarskapet en sista gång får mötas och brytas mot varandra.

176 kr Bok - Inbunden
Utgiven: augusti 2019
123 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: augusti 2019

Lars Gustafsson (1936-2016) var författare, filosof och professor vid University of Texas i Austin. Han debuterade 1957 med romanen Vägvila och gav sedan ut ett åttiotal böcker, däribland romaner, diktsamlingar och essäsamlingar. Få svenska författare har erhållit så många svenska och internationella priser och utmärkelser, av vilka kan nämnas Svenska Dagbladets och Aftonbladets litteraturpris, Prix International Charles Veillon des Essais, Henrik-Steffens-Preis, Una vita per la letteratura, John Simon Guggenheim Memorial Fellow of Poetry, Premio Grinzane Cavour, Tranströmerpriset, Selma Lagerlöfs litteraturpris, Svenska Akademiens nordiska pris samt Thomas Mann-priset.