547g CO2e
ca 331 g

ca 6 g

ca 210 g

Bröllopsgästen

”Bröllopsgästen är en modern roman, trots att den skrevs för över sextio år sedan. Med sina tidlösa karaktärer och ungdomliga tilltal kommer den att fortsätta fascinera oss läsare.”

I den lilla staden i Georgia härskar lugnet, även om permissionssoldater gör de stekheta gatorna osäkra över veckosluten. Men så en dag förändras allt för den tolvåriga Frankie: hennes bror presenterar sin blivande fru. Genast börjar Frankie förbereda sig på sitt nya liv och bröllopsresan tillsammans med brudparet. Dagarna inför bröllopet blir hektiska. Hon ska byta namn, bli en annan person, hon ska skriva ett avskedsbrev till sin far och hon ska snart få se snö och för första gången bli en del av världen.

Bröllopsgästen är en häpnadsväckande modern roman med stark intensitet, omtagningsteknik och oförglömliga personporträtt. Frankie blir till en av McCullers mest berörande skildringar av den unga begåvade flickan som längtar bort. Hon vet så mycket mer än sina jämnåriga men är oförmögen att förstå hur världen omkring henne fungerar. Kokerskan Berenice Sadie Brown, den bastanta svarta kvinnan med ett öga, får stå för förnuftet och omsorgen, samtidigt som hennes starka livsberättelse i det segregerade Georgia skär genom romanen.

Nu presenteras Bröllopsgästen i en efterlängtad nyöversättning och med ett nyskrivet förord av författaren Tove Folkesson.

"En utomordentligt fängslande, sammansatt studie i den brådmogna förpubertetens psykologi. Bland det finaste jag läst av amerikansk prosa." Per Wästberg

Carson McCullers

Bröllopsgästen

Miss Amelia driver ett framgångsrikt destilleri och en handelsbod. En dag kommer en puckelryggig man förbi och från den dagen förändras allt i staden. Snart öppnas ett café och staden och dess invånare lever upp så fort fabriksvisslan signalerar arbetsdagens slut. Men så en dag hinner miss Amelias förflutna ikapp henne och en tidigare make knackar på dörren. Det blir inledningen på ett triangeldrama som inte liknar något annat i världslitteraturen.

Carson McCullers korta mästerverk Balladen om det sorgsna kaféet utspelas i den amerikanska Södern där kedjefångarnas sång kan liknas vid en grekisk kör. Men det är också en innerlig sång om kärlek och ensamhet och om när kärlek blir till våld, hat och svek. Nu presenteras Balladen om det sorgsna kaféet i nyöversättning tillsammans med sju aldrig tidigare publicerade noveller samt ett nyskrivet förord av Stina Stoor.

Balladen om det sorgsna kaféet

Carson McCullers

Balladen om det sorgsna kaféet