Omslagsbild: Bröllopsgästen

Översättare: Håkan Bravinger
Utgivningsdatum: 2019-10-17
Recensionsdatum: 2019-11-04
ISBN: 978-91-1-308327-8

Bröllopsgästen

I den lilla staden i Georgia härskar lugnet, även om permissionssoldater gör de stekheta gatorna osäkra över veckosluten. Men så en dag förändras allt för den tolvåriga Frankie: hennes bror presenterar sin blivande fru. Genast börjar Frankie förbereda sig på sitt nya liv och bröllopsresan tillsammans med brudparet. Dagarna inför bröllopet blir hektiska. Hon ska byta namn, bli en annan person, hon ska skriva ett avskedsbrev till sin far och hon ska snart få se snö och för första gången bli en del av världen.

Bröllopsgästen är en häpnadsväckande modern roman med stark intensitet, omtagningsteknik och oförglömliga personporträtt. Frankie blir till en av McCullers mest berörande skildringar av den unga begåvade flickan som längtar bort. Hon vet så mycket mer än sina jämnåriga men är oförmögen att förstå hur världen omkring henne fungerar. Kokerskan Berenice Sadie Brown, den bastanta svarta kvinnan med ett öga, får stå för förnuftet och omsorgen, samtidigt som hennes starka livsberättelse i det segregerade Georgia skär genom romanen.

Nu presenteras Bröllopsgästen i en efterlängtad nyöversättning och med ett nyskrivet förord av författaren Tove Folkesson.

"En utomordentligt fängslande, sammansatt studie i den brådmogna förpubertetens psykologi. Bland det finaste jag läst av amerikansk prosa." Per Wästberg

Carson McCullers (1917-1967) blev redan som tjugotreåring ett viktigt namn i den amerikanska samtidslitteraturen tack vare debuten Hjärtat jagar allena (1940), vilken året därpå följdes upp med Spegling i ett gyllne öga. Hennes litterära landskap är den amerikanska södern och tematiken ofta själslig isolering och makabert våld. Flera av hennes verk har filmatiserats, bland annat den populära kortromanen Balladen om det sorgsna kaféet (1951).