Omslagsbild: Ingenting mindre än ett mirakel

Översättare: Anna Strandberg
Utgivningsdatum: 2019-09-25
Recensionsdatum: 2019-10-14
ISBN: 978-91-1-309698-8

Ingenting mindre än ett mirakel

De fem bröderna Dunbar lever tillsammans i ett nedgånget hus i utkanterna av Sydney. Rory, Henry, Tommy, Clay(ton) och Matthew har ett helt menageri av djur och tar hand om varandra så gott det går utan några som helst vuxna närvarande. De slåss och förälskar sig och ägnar sig åt sina favoritintressen: pianospel, långdistanslöpning, Homeros Odyssén eller Michelangelos konst. En dag dyker Mördaren upp, det är fadern som fått detta epitet av sönerna i och med modern Pennys frånfälle. Michael Dunbar sträcker ut en hand mot sina söner och berättar om sitt Stora Projekt. Han tänker bygga en bro över floden Amahnu och nu behöver han deras hjälp. Clay är den ende av bröderna som nappar på faderns förslag och följer med honom för att bygga den bro som ska bli ett minnesmärke över deras förgångna och gottgöra alla faderns misstag. På så vis rullas en myllrande familjekrönika upp om flykt och exil, förälskelse och ansvar och förmågan att knyta an till andra. Ingenting mindre än ett mirakel är Markus Zusaks magnum opus och hyllning till invandrarnationen Australien.

179 kr Bok - Inbunden
Utgiven: september 2019
123 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: september 2019
123 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Erik Ehn
Utgiven: november 2019

”Ingenting mindre än ett mirakel väcker stora, existentiella frågor om att våga älska och om ödets betydelse i livet.”

Markus Zusak har tidigare skrivit sex romaner varav fyra översatts till svenska: Hundår (The underdog) 2005, Boktjuven (The Book Thief) 2008, Fighting Spirit (Fighting Ruben Wolfe) 2009, Jokern (The Messenger) 2010. Hans böcker har översatts till mer än 40 språk och sålt i mer än 16 miljoner exemplar. Ingenting mindre än ett mirakel är Zusaks första vuxenroman på 13 år. Markus Zusak är bosatt i Sydney med sin hustru och sina två barn.