Omslagsbild: Berättelsen om Nahr

Översättare: Rose-Marie Nielsen
Utgivningsdatum: 2019-10-09
Recensionsdatum: 2019-10-28
ISBN: 978-91-1-309295-9

Berättelsen om Nahr

Palestinska Nahr växer upp i exil i Kuwait City. Hon gifter sig som sjuttonåring med Moammad, son i grannfamiljen. Efter några års äktenskap försvinner Moammad spårlöst och försätter Nahr i en prekär social situation. Hennes man antas vara död men någon kropp hittas inte. Nahr tvingas uppsöka Moammads familj på Västbanken för att kunna begära skilsmässa från en man som inte finns. Moammads mor och bror Bilal tar emellertid emot henne som en dotter i familjen och mellan Nahr och Bilal uppstår en varm och djup vänskap, som övergår i förälskelse. Snart upptäcker Nahr att Bilal lever ett dubbelliv, upptagen av politisk aktivism och terrorism, och när hans revolutionära cell får tag i komprometterande bilder på Nahr, tagna under hennes tid som eskort åt rika kuwaitiska män, tvingas Nahr genom utpressning att bli kurir åt revolutionärerna. När gruppen utför ett bombattentat grips Nahr och sätts i högteknologiskt säkerhetsfängelse i Israel. Romanen tar sin början då den fängslade Nahr ber fängelsedirektören om penna och papper för att själv berätta sanningen om sitt liv och på så vis ta makten över det.

Utgiven: oktober 2019
123 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: oktober 2019
123 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Cecilia Nilsson
Utgiven: oktober 2019

Susan Abulhawa föddes i Kuwait av palestinska föräldrar på flykt från Israel efter sexdagarskriget. Hon är idag bosatt i USA där hon verkar som samhällsdebattör och människorättsaktivist med Mellanöstern som specialområde. År 2000 grundade Abulhawa organisationen Playground for Palestine som främjar barns rätt att leka på ockuperad mark. Berättelsen om Nahr är hennes tredje roman.