Omslagsbild: Caesaria

Utgivningsdatum: 2020-04-17
Recensionsdatum: 2020-05-04
ISBN: 978-91-1-310211-5

Caesaria

På ett ensligt sommarresidens förvarar en framstående kvinnoläkare en flicka han en gång skar fram ur moderlivet som man lyfter den skimrande pärlan ur ett ostron. Det är den moderna gynekologins och obstetrikens gryning och kvinnokroppen är ett dunkelt landskap som öppnar sig under skalpellen.

I sin nya roman är Hanna Nordenhök tillbaka i 1800-talets disciplinära idéer och mekanismer, bland manlig hybris och ensamma barn på samhällets botten, bland smuts, fångenskap och skenande visioner. Ur en skildring som vagt bygger på historiska skeenden och gestalter väller en dockskåpslik värld präglad av övervakning och straff, av övergrepp och instängning, som skär rakt in i vår egen tid. Caesaria är en berättelse på gränsen mellan roman och saga som i drömlikt belysta bilder skildrar en omöjlig längtan ut.

179 kr Bok - Inbunden
Utgiven: april 2020
95 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: april 2020
”Hanna Nordenhök skriver med poetisk skärpa, utan att någonsin krångla till det. Det är flygande, instängande och originell läsning med stor komplexitet. Jag är allra mest imponerad av hur hon låter den omgivande naturen och väderleken bli övergreppens ekokammare. /.../  Världen utanför människorna pågår på det mest sinnesutvidgande vis, samtidigt som Caesaria förvandlas från ett unikt flickebarn till en förbrukad kvinna. Utelämnad från allt går hon in i sig själv. Jag kommer inte glömma henne i första taget och framför allt kommer jag minnas platsen Hanna Nordenhök gav henne för ett fiktivt liv.”
”Det är elegant gjort – men än mer imponerande är Nordenhöks suveräna behärskning av de språkliga stilmedlen. Prosan är enkel men rytmisk, och orden används med en exakthet, precision och känsla för deras valörer som helt enkelt är slående. Tonen är behärskad utan att vara återhållen, intelligent utan att vara cerebral och vacker utan att vara kokett eller sentimental. Caesaria är en bok av högsta kvalitet, och jag tvivlar inte på att den kommer att hitta läsare som beundrar och kanske till och med älskar den.”
”Hanna Nordenhöks prosa är alltid klar och, i verk efter verk, konsekvent högtidlig. Jag vet ingen annan svensk samtidsförfattare som så oförtrutet balanserar sitt allvar precis på gränsen till outhärdlig anspråksfullhet, och gång på gång klarar upp den balansakten. Stundtals kan det bli stumt och liksom stängt, inget som lättar upp, inga skratt. Men, den som är ihärdig blir också övertygande, och Hanna Nordenhök behöver inte humorn; hon har sitt insisterande allvar, sina knivskarpa detaljer och exakta metaforer.”
”Hanna Nordenhöks underbart poetiska prosa skapar en stark och sammansatt känsla, både av lustgård och tryckkammare. /.../ Här talar offret, föremålet för en tidstypisk vård- och våldsapparat, och hon skapar sin egen värld av färger, lukter, dagrar och läten: skrämmande, lockande, full av skönhet, smärta och sorg. Samhället tonar bort, kvar blir själva existensen, skimrande och outgrundlig som en svart pärla.”

Lovord för Hanna Nordenhöks senaste roman

”En bok av högsta kvalitet.” Den svenska kritikerkåren övertygas av Caesaria, en berättelse om manlig hybris och ensamma barn på samhällets botten.

Hanna Nordenhök om instängning och befrielse

Caesaria utspelar sig under en tid när den moderna kvinnoläkarvetenskapen föddes – med ödesdigra konsekvenser för romanens huvudperson.

Hanna Nordenhök är författare född 1977 och bosatt i Stockholm. Hon är även verksam som kritiker av teater och litteratur i Expressen och är konstnärlig doktor i litterär gestaltning. Nordenhök debuterade som poet men har sedan Promenaderna i Dalby Hage (2011) skrivit flera prisade och uppmärksammade romaner. Hennes senaste bok Asparna (2017) är en mörk berättelse som delvis utspelar sig på Råby, Sveriges äldsta räddningshus för förvildade barn. Tillsammans med de två föregående romanerna återutges den 2019 under den samlande titeln Minnestrilogin

Pressröster om Asparna (2017):

”en starkt berörande skildring”
”en fantastiskt vackert berättad roman"