Omslagsbild: Caesaria

Utgivningsdatum: 2020-04-17
Recensionsdatum: 2020-05-04
ISBN: 978-91-1-310211-5

Caesaria

På ett ensligt sommarresidens förvarar en framstående Uppsalaläkare en flicka han en gång skar fram ur moderlivet som man lyfter den skimrande pärlan ur ett ostron. Det är den moderna gynekologins gryning och kvinnokroppen är ett dunkelt landskap som öppnar sig under skalpellen. I den vanvårdade parken utanför rör sig rådjur i oroliga klungor genom skymningen och uppe på kammaren sover det instängda barnet under sina ryckande små ögonlock.

I sin nya roman är Hanna Nordenhök tillbaka i 1800-talets disciplinära idéer och mekanismer, bland manlig hybris och ensamma barn på samhällets botten, bland smuts, fångenskap och skenande drömmar. Ur en berättelse som vagt bygger på historiska gestalter väller en dockskåpslik värld präglad av övervakning och straff, av osynlig och synlig instängning. I Caesaria skildras drabbande och i hårt belysta bilder en omöjlig längtan ut.

Hanna Nordenhök är författare född 1977 och bosatt i Stockholm. Hon är även verksam som kritiker av teater och litteratur i Expressen och är konstnärlig doktor i litterär gestaltning. Nordenhök debuterade som poet men har sedan Promenaderna i Dalby Hage (2011) skrivit flera prisade och uppmärksammade romaner. Hennes senaste bok Asparna (2017) är en mörk berättelse som delvis utspelar sig på Råby, Sveriges äldsta räddningshus för förvildade barn. Tillsammans med de två föregående romanerna återutges den 2019 under den samlande titeln Minnestrilogin

Pressröster om Asparna (2017):

”en starkt berörande skildring”
”en fantastiskt vackert berättad roman"