Omslagsbild: Städa

Utgivningsdatum: 2020-03-06
Recensionsdatum: 2020-03-25
ISBN: 978-91-1-309723-7

Städa

När boken Städa! kom ut år 2000 var den något så ovanligt som en lustfylld bok om rengöring. Den blev snabbt en succé. Mycket har hänt sedan dess och det är därför hög tid för en uppdaterad version av denna klassiska och peppande städbok.

Estrid Holm och Lotta Kühlhorn hjälper oss att se städning som en lyx, väl värd att unna sig. Det handlar om att skapa rätt förutsättningar för ordning i kaos och ytor härliga att ta i och gå på. Vad ska man angripa direkt för att spara städtid på sikt? Vad bör man göra varje vecka, en gång per år?

Vi får lära oss att panikstäda effektivt och storstäda grundligt. Att sommaröppna och höststänga. Det handlar om vikten av rätt bakgrundsmusik och om hur en mikrostädning av en liten yta kan trigga igång lusten att fortsätta med ett helt rum. Alltifrån fettfläckar i vita fogar till skovård och fönsterputs beskrivs med en aldrig sinande entusiasm. Rum för rum gås igenom. Smarta råd, miljövänliga alternativ och gamla husmorstips varvas med härliga illustrationer.

Estrid Holm har 30 års erfarenhet som tv- och radioproducent. Hon arbetar idag som producent och redaktör för radio- , tv-program och poddar, bland andra odlingspodden Grönsakslandet med Elin Unnes och Bella Linde. Sedan utgivningen av första upplagan av Städa! har hon varit flitigt anlitad av media när det pratas städglädje och städtips. Boken fick en uppföljare i vardagskalendern Stöka och hon medverkade även i och var redaktör för antologin Kerstin Thorvall Book Club.

Lotta Kühlhorn är en av våra främsta och mest älskade formgivare. Hennes formspråk har idag nått de flesta svenskar i form av bokomslag, tygmönster och porslin. I sina mönster jobbar hon mycket med ätbara motiv, och i sitt rosa kök experimenterar hon gärna med färg och form. Hon har en kurs i festkunskap i bagaget, djupdyker ofta i gamla kokböcker och provar sig hela tiden fram till nya spännande matupplevelser.