Utgivningsdatum: 2020-04-14
Recensionsdatum: 2020-04-29
Mediekontakt: Sara Dobareh
ISBN: 978-91-1-310165-1

Expedition Parfym

näsor, noter & nischdofter

I alla tider har människan lockats av väldoft, men genom åren har metoderna för att lukta gott (och dämpa stank) sett väldigt olika ut. Från bränd harts i det antika Egypten till svavel och essentiella oljor i det medeltida Europa. På 1900-talet exploderade parfymindustrin, och den kom alltmer att handla om marknadsföring och paketering, kändisar och modehus.

Under de senaste decennierna har dock nischmärken helt förvandlat parfymlandskapet. Parfymörerna har klivit fram i rampljuset, digitaliseringen har gjort det lättare att prata om och mötas kring parfym och där andra konsumtionsgrenar står inför retaildöden blomstrar parfymbutikerna. Dofter - så intima och svårbeskrivna - har blivit något socialt. Parfym har blivit ett sätt att umgås.

I den här boken berättar Jenny Lantz om den här rörelsen. Hon försöker hitta dofternas essens och parfymhusens sanningar, och har träffat otaliga nyckelpersoner runt om i världen som ger avslöjande inblickar i en tidigare hemlig värld. Vi får också lära oss det mesta om noternas egenskaper, doftfamiljernas karaktär och om banbrytande näsor och parfymer. Genom att rikta en skarp lins mot ett av 10-talets viktigaste populärkulturella uttryck lyckas Jenny Lantz samtidigt berätta något större om vår samtid - om individualisering, konsumtion och den intensiva jakten på upplevelser.

219 kr Bok - Inbunden
Utgiven: april 2020
95 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: april 2020

På resa genom parfymernas underbara universum

Jenny Lantz har skrivit Expedition Parfym – som ger inblickar i en tidigare hemlig värld.

Jenny Lantz har en bakgrund som docent i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm och som docent i modevetenskap vid Stockholms Universitet, och har varit gästforskare vid Harvard. Hon har tidigare skrivit flera böcker om modeindustrin och var redaktör för antologin 179 år av ensamhet, där tio kvinnor från Handels beskrev sina strategier på en mansdominerad arbetsplats. Just nu arbetar hon som konsult och håller på att starta upp ett parfymsällskap.