Översättare: Alva Dahl
Utgivningsdatum: 2020-03-12
Recensionsdatum: 2020-03-30
ISBN: 978-91-1-309685-8

Parisaren

"Parisaren är en sublim läsupplevelse: utsökt, behärskad, makalöst intelligent, ovanligt samlad och uppriktigt vacker." Zadie Smith

Parisaren är berättelsen om en ung palestiniers upptäckt av ett Europa som inte längre existerar. Midhat är en ung man från Nablus i Palestina. Det är i början av 1900-talet och han skickas till Montpellier, Frankrike, för att läsa medicin och upplever genast kulturkrockar och politiska oroligheter. I Montpellier blir Midhat förälskad i en ung kvinna, men när han får reda på en förödande hemlighet lämnar han henne och staden och reser till Paris. Vi får även följa Midhat tillbaka till Palestina som just då står under brittiskt mandat där han försöker bygga upp ett nytt liv och glömma sitt livs stora kärlek Jeanette.

Parisaren är en medryckande episk roman om kärlek, politik, klass, krig och identitet och Midhat är en underbar vän att vandra genom boksidorna med. Parisaren blåser liv i en avgörande period i Palestinas historia genom en ung mans resor och romanser, från studierna i Frankrike under första världskriget till återkomsten till Palestina, i startskottet för landets kamp för självständighet.

Isabella Hammad är född i London med palestinska föräldrar. Hon har examen i engelska från Oxford och 2013 tillbringade hon ett år i Jordanien och på Västbanken genom ett stipendium från Cambridge, under vistelsen påbörjade hon researchen för romanen Parisaren