Omslagsbild: Mörkret vet

Översättare: Ingela Jansson
Utgivningsdatum: 2020-08-12
Recensionsdatum: 2020-08-31
ISBN: 978-91-1-309477-9

Mörkret vet

Ligger det en man i isen? frågade en kvinna. Ansiktet doldes delvis av ett tunt lager med snö, men de kunde ana näsan, ögonhålorna och en större del av pannan. Inget annat syntes och de fann inte några tecken på en kropp längre ner i isen. /.../ Det var som om någon försiktigt hade skulpterat ansiktet i florstunt benporslin, så tunt att det kunde gå sönder vid den lättaste beröring.

En nedfrusen kropp hittas i en djup spricka i Langjökulls glaciär på Island, och man misstänker att man hittat den försvunne affärsmannen Sigurvin, som varit borta i trettio år och aldrig återfunnits. Indridasons nye deckarhjälte Konrad, en pensionerad kriminalinspektör, kopplas in på fallet, eftersom han var ansvarig för utredningen för trettio år sedan. Misstankarna den gången riktades mot Sigurvins kompanjon Hjaltalín, som visserligen häktades men släpptes i brist på bevisning. Nu är Hjaltalin döende men nekar fortfarande till brottet och vill i stället att Konrad finner den skyldige. När en okänd kvinna söker upp Konrad med ny information från hennes avlidne bror, öppnas utredningen på nytt, och med hjälp av sin efterträdare Marta och rättsläkaren Svanhildur söker Konrad sanningen bakom mannen i isen.

216 kr Bok - Inbunden
Utgiven: augusti 2020
59 kr Bok - Pocket
Utgiven: februari 2021
145 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: november 2020
145 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Tomas Norström
Utgiven: augusti 2020

Arnaldur Indridason har totalt sålt i 1,3 miljoner exemplar av sina böcker i alla format enbart i Sverige sedan debuten med Glasbruket 2003. Efter den historiska Skuggasund-trilogin, som utspelar sig i Reykjavik under andra världskriget med Flovent och Thorson som hjältar, har Indridason lanserat en ny serie som totalt ska omfatta 8-10 titlar med den pensionerade polisen Konrad som huvudperson. Flickan vid bron är roman nummer två i Konrad-serien.