Omslagsbild: I morgon har vi andra namn

Översättare: Manni Kössler
Utgivningsdatum: 2020-09-30
Recensionsdatum: 2020-10-19
ISBN: 978-91-1-309968-2

I morgon har vi andra namn

De bor i Madrid och har levt tillsammans i fem år. Hon är arkitekt och känner sig mer hemma i de nybyggda husen i Madrids förorter än i miljonstadens centrum. Hon ser på deras förhållande som ett livsprojekt. Han skriver böcker - en inåtvänd essäist med intresse för de mest aparta ämnen. När Hon bryter upp blir Han yrvaket medveten om sin ensamhet och isolering. Vännerna kommer till bådas undsättning. Vännerna, som redan är på Tinder, som dejtar och omhuldar sin persona i sociala medier. Var och en för sig prövar därför Hon och Han sina chanser "på marknaden" bland kärlekstörstande singlar. Utan vare sig någon större entusiasm eller lycka. De dras hela tiden tillbaka till varandra, drivna av en mystiska längtan och saknad.

Runt en separation tecknar Patricio Pron bilden av ett samhälle och en tidsanda som gör förälskelsen till performance och kärleken till en vara.

209 kr Bok - Inbunden
Utgiven: september 2020

Patricio Pron är född 1975 i Rosario, Argentina,  men numera bosatt i Madrid. Han har tidigare givit ut sju romaner samt novellsamlingar, essäer och reseskildringar. Hans verk har belönats med ett flertal priser, däribland Premio Juan Rulfo 2004 och Premio Cálamo 2016. Pron har doktorerat i romanska språk vid universitetet i Göttingen och arbetar också som översättare och kritiker. Pron var en av tjugotvå författare som valdes ut av Granta 2010 som framtidens litterära löften inom den spanskspråkiga litteraturen.