Omslagsbild: Dubbelporträtt

Utgivningsdatum: 2020-09-02
Recensionsdatum: 2020-09-21
ISBN: 978-91-1-310926-8

Dubbelporträtt

En roman om Agatha Christie & Oskar Kokoschka

Det är mars 1969. Om bara några månader ska amerikanerna landa på månen och världen bli en annan. En ung man kliver in på galleriet Malborough Fine Arts i London där man visar en utställning med Oskar Kokoschka. Han vill höra vad det kan kosta för att få den österrikiske konstnären att måla ett porträtt av hans mormor. På ett ungefär, mellan tumme och pekfinger. Mormodern är ingen annan än den kända deckarförfattaren Agatha Christie och porträttet är tänkt som gåva till hennes 80-årsdag. Mycket motvilligt går de två åldrande konstnärerna med på projektet och i sex sittningar närmar de sig varandra, avslöjar vilka rädslor och begär som formar ett skapande liv. Det blir ett samtal om döden, kärleken och konsten - i valfri ordning.

Utgiven: september 2020
”Pleijels romaner rör sig ständigt i spänningsfältet mellan motpoler: det kristallklara och det gåtfulla, det inkännande känslostarka och det intellektuellt analytiska, det intensivt sinnliga och det lite torrt boklärda. I Dubbelporträtt har hon koncentrerat handling och språk till det yttersta: romanen som haiku. Det är underbar och upplyftande läsning.”
”Pleijels uppdiktade samtal mellan konstnären och hans musa känns så naturliga och autentiska, att jag stundtals känner mig som en fluga på väggen ... ett mentalt tidsdokument om två dramatiska historieskiftningar. Men också en mysig, underhållande konversationsroman om två färgstarka karaktärer som visste hur man finner sin egen väg genom historien.”
”Levande och bildande skildring av ett mästarmöte”
”..lätt utan att vara lättviktig… Välkomponerad, elegant”

Kritikerna hyllar Agneta Pleijels senaste roman

I Dubbelporträtt möter vi Agatha Christie och mannen som målade hennes porträtt. Den svenska kritikerkåren övertygas av Pleijels senaste roman.

Agneta Pleijel är en av Sveriges främsta skönlitterära författare. Sedan debuten 1970 har hon verkat både som romanförfattare, poet och dramatiker. Pleijels böcker har översatts till en rad språk och hon har mottagit flera stora litterära priser, bland annat Svenska Akademiens nordiska pris och Övralidspriset. Hennes senaste böcker är de kritikerhyllade och storsäljande Spådomen — en flickas memoarer och Doften av en man.

Utmärkelser:

Esselte priset, 1987, för Vindspejare
Stora romanpriset, 1987, för Vindspejare