Omslagsbild: Mannen som dog två gånger

Översättare: Marika Gedin
Utgivningsdatum: 2020-09-03
Recensionsdatum: 2020-09-28
ISBN: 978-91-1-308925-6

Mannen som dog två gånger

Efter den spanska republikens fall tvingas läkaren Guillermo García Medina byta identitet eftersom han givit sårade republikanska soldater blodtransfusioner under inbördeskriget. Guillermo blir Rafael Cuesta Sanchez, kontorist på en transportfirma. Identitetsbytet möjliggörs av en av Guillermos patienter, som han också räddat livet på, diplomaten Manuel Arroyo. Denne Manuel Arroyo rekryterar Guillermo till det spanska kontraspionaget för att infiltrera det underjordiska nätverk som leds av den före detta simmardrottningen Clara Stauffer. Clara hjälper tyska officerare att via Madrid ta sig till general Peróns Argentina för att där få en fristad. Manuel och Guillermo försöker med gemensamma ansträngningar stoppa den illegala trafiken över Atlanten, den ene i Argentina den andre i Madrid.

Mästerligt skildrar Almudena Grandes verkliga händelser från efterkrigstidens Spanien och Argentina i denna politiska thriller och spionsroman.

Almudena Grandes blev känd för en större publik med sin roman Las Edades de Lulù som också utkom i svensk översättning. Mannen som dog två gånger är hennes fjärde roman i sviten om Spaniens väg till demokrati och det civila motståndet under Francotiden. Almudena Grandes är idag en av Spaniens absolut mest uppburna författare och hennes böcker ges ut i stora upplagor. Almudena Grandes medverkar regelbundet med krönikor i El Pais. Hennes romaner har översatts till ett flertal språk och har filmatiserats.