Översättare: Ninni Holmqvist
Utgivningsdatum: 2020-10-08
Recensionsdatum: 2020-10-26
ISBN: 978-91-1-309413-7

Hennes kropp och andra parter

Berättelser

Psykologisk realism ställs mot science fiction, komedi blandas med skräck, gränsen mellan fantasy och rent fabulerande suddas ut i denna novellsamling. Carmen Maria Machado tänjer obekymrat på genrelitteraturens regler och skapar häpnadsväckande häpnadsväckande som syftar till att kartlägga kvinnors liv och det våld som utövas mot deras kroppar.

En gift kvinna vägrar att lyssna på sin makes enträgna böner om att få ta bort det gröna band hon alltid håller knutet runt halsen. En ung kvinna försöker minnas alla sina sexpartners samtidigt som en pest håller på att utplåna mänskligheten. Ett butiksbiträde säljer glamorösa festklänningar i en lyxbutik och gör en fasansfull upptäckt när hon inser vad som döljer sig innanför sömmarna. En kvinnas fettsugning resulterar i att hon får en oväntad gäst som förföljer henne i hemmet. I långnovellen Especially Heinous återberättar Machado varje avsnitt av tv-serien Law & Order men ger den en lätt overklig framtoning med spöken och vampyrer.

Carmen Maria Machado har examen i kreativt skrivande  från det litterära seminariet Iowa Writers Workshop och har emottagit stipendier från bl.a. The Guggenheim Foundation och The Elizabeth George Foundation.  New York Times utsåg  Carmen Maria Machados novellsamling till en av de femton mest anmärkningsvärda böckerna utgivna under 2018 som formar vårt synsätt och vår uppfattning om litteratur i 2000-talet. Machado har tidigare publicerat essäer och kritik i tidskrifter som The New Yorker, Granta, Tin House, McSweeneys Quarterly m.fl. Carmen Maria Machado är bokaktuell med den självbiografiska In the Dream House samtidigt som hon är Writer in Residence vid University of Pennsylvania. Carmen Maria Machado är bosatt i Philadelphia med sin hustru.