Omslagsbild: Antiken

Utgivningsdatum: 2020-08-19
Recensionsdatum: 2020-09-07
ISBN: 978-91-1-310560-4

Antiken

En ensam kvinna i trettioårsåldern. Genom ett jobbuppdrag lär hon känna den äldre konstnären Helena och blir hennes assistent, vän och vittne. Olga är Helenas knepiga tonårsdotter. Berättarjaget känner instinktivt att hon vill vara Helenas allt, tillhöra henne - ända tills hon träffar Olga och besattheten byter riktning. De inleder en hemlig, förbjuden och ojämlik relation i den gamla förfallna staden Ermoupoli i grekiska Kykladerna, där de tre kvinnorna tillbringar en lång het sensommar och höst. Antiken är en roman om tillhörighet, sexualitet, tabu, familj och besatthet.

Ett triangeldrama mellan en mor, hennes tonårsdotter och moderns yngre väninna. Några varma månader i staden Ermoupoli i grekiska kykladerna. En queer Lolita-berättelse.

139 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: november 2020

”Det är en underbar, liten och tät roman som behöver en snar omläsning. Inte bara för att den är säreget gestaltad i både form och språk, utan för att varje läsning kommer att ge nya perspektiv. Så som bra litteratur gör.”
”Inledningens grekiska torg framträder på en gång suggestivt och realistiskt, med intagande ögonblicksbilder av överklasspojkar och deras fäder, av den sommarletargi som alltid hotar att slå över i något måttlöst. Och måttlösheten kommer – berättaren inleder en sexuell relation med den nu tonåriga Olga, flickan från fotot. Det är korta stycken som skildrar deras närhet, men Hanna Johansson gör det spännande när hon upplöser sexualitetens skenbara enkelhet.”
”Antiken är en fantastisk debutroman. Hanna Johansson skriver en Medelhavsroman med doft av Duras, Per Hagman och Call me by your name, och hon gör det med ett språk som är lika poetiskt drömskt som det är klarvaket konkret. Antiken är full av precisa, nyfikna iakttagelser – av ärr som sötvattendroppar, av hummersåsfärgade terrazzogolv – eftersom diktjaget i det förhöjda tillstånd hon befinner sig i, lägger märke till precis allting. Minnena från livet i Stockholm bleknar och blandas ihop, hon är i sitt nu, i en bubbla. Därinne är allt i skärpa.”
“... triangeldramat leder till sträckläsning. Språket fångar en i stämning och ton och i en grekisk mytologi-kuliss, som gjuten för en berättelse om besatthet, sexualitet, tabu, familj och ett desperat behov av att känna tillhörighet. Dynamik och karaktärer lever vidare efter läsning och berättarjaget letar sig in, vare sig man vill eller inte – allt på ett för storyn effektfullt sätt. Helhetsbetyg: 5.“
BTJ

På promenad med: Hanna Johansson

Debutromanen Antiken är ett triangeldrama där katastrofen lurar under ytan.

Tillhörighet, tabu och besatthet i Hanna Johanssons debut

Romanen Antiken är ett triangeldrama ”som leder till sträckläsning” enligt en recensent.

Hanna Johansson, född 1991 i Djursholm, är skribent och kritiker. Sedan några år tillbaka skriver hon framför allt för Expressens kultursida. Hon har även arbetat på Sveriges Radio och Rodeo och skriver främst om konst, litteratur och queerteman.