Omslagsbild: Vattendansaren

Översättare: Eva Åsefeldt
Utgivningsdatum: 2020-09-02
Recensionsdatum: 2020-09-21
ISBN: 978-91-1-310191-0

Vattendansaren

Den unge Hiram Walker växer upp moderlös men med en fantastisk gåva som han ännu inte lärt sig att bemästra. En gång när han var nära att drunkna räddades han av en oväntad kraft. Den liknade ett blått ljus som lyfte upp honom och förde honom i säkerhet.

Med hjälp av sin styvmor Thena och kärleken Sophia bestämmer Hiram sig för att fly från förtrycket och inleda kampen mot slaveriet. Han lämnar Virginias plantagers korrupta rikedomar, värvas till det underjordiska kriget mellan slavägare och slavar och håller hela tiden fast vid sin yttersta längtan. En dag ska han återvända för att befria den familj som han lämnade kvar. Men för att lyckas måste han en gång för alla lära sig att bemästra den magiska kraften som han har begåvats med.

Vattendansaren liknar till det yttre en äventyrsroman, men med sitt starka bildspråk och sitt oförglömliga persongalleri växer den till något sällan skådat i den amerikanska samtidslitteraturen. Det är en roman om de svartas kamp för rättvisa, om vem som har rätt till sanningen - och den är skriven av en av vår tids mest spännande tänkare och omtalade författare.

219 kr Bok - Inbunden
Utgiven: september 2020

”Vattendansaren är en superhjältelegend som sätter fingret på den förlust av historia, sammanhang och mening slaveriet utgjorde, när miljontals människor kidnappades från sina hemländer. En förlust som fortsatte varje gång en slavägare tog ett barn från sina föräldrar och föräldrarna från sina barn. Coates gör minnet och berättandet till både en läkande kraft och ett redskap för frihet.”
”Där andra vill skapa inlevelse genom att återge våldet in på kroppen håller Coates respektfull distans. Denna berättarhållning, som värnar både kvinnors och mäns värdighet, gör skildringen till en ovanlig och gripande berättelse om ett pågående brott.”
”Ta-Nehisi Coates debut är en magisk berättelse om att friheten är möjlig”

Ta-Nehisi Coates, född 1975 i Baltimore, har varit inrikeskorrespondent för tidskriften The Atlantic och är författare till Mellan världen och mig (2016) som belönades med National Book Award och den uppmärksammade Vi hade makten i åtta år (2019), i vilken han följer Barack Obama under hans åtta år som president. Coates räknas som en av USA:s just nu mest inflytelserika författare och hans första roman Vattendansaren (2020) möttes av lysande kritik och blev en stor försäljningssuccé.