Omslagsbild: Granskogsfolk

Utgivningsdatum: 2020-07-22
Recensionsdatum: 2020-08-12
ISBN: 978-91-1-310277-1

Granskogsfolk

Hur naturen blev svenskarnas religion

Sverige kallas ibland för världens mest sekulariserade land. Medlemstalen i de religiösa församlingarna sjunker. Samtidigt söker sig allt fler svenskar ut i naturen för att hitta en plats för kontemplation. Är det så att det är ute i skog och mark som de avkristnade svenskarna möter det som en gång söktes i kyrkan? Är naturen svenskarnas nya religion och hur blev den i så fall det?

I Granskogsfolk tecknar David Thurfjell den svenska naturkärlekens religionshistoria, från fornnordiska föreställningar om en besjälad vildmark, via de katolska och lutherska periodernas folktro och troslära, till den moderna tidens exploatering och naturromantik. Det blir en berättelse om vår relation till den natur som vi älskar och är en del av, men som vi samtidigt ständigt söker dominera eller fjärma oss ifrån.

Utgiven: juli 2020
139 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Dan Kandell
Utgiven: september 2020

David Thurfjell nominerad till Stora Fackbokspriset

Den hyllade boken Granskogsfolk undersöker svenskarnas relation till naturen.

Hur naturen blev svenskarnas religion

David Thurfjell undersöker i sin hyllade bok Granskogsfolk svenskarnas relation till naturen.

David Thurfjell är religionshistoriker och professor i religionsvetenskap verksam vid Södertörns högskola i Stockholm. Hans forskning handlar om religion och sekularisering i dagens Sverige. 2015 utkom han med boken Det gudlösa folket: de postkristna svenskarna och religionen (Molin & Sorgenfrei/Norstedts) i vilken han tecknar en bild av majoritetssvenskarnas tvehågsna relation till sitt eget kristna arv. Han har även skrivit om islam, muslimska minoriteter och religion bland romer och han arbetar för närvarande på en studie om sekularisering bland svenskar med muslimsk familjebakgrund. Granskogsfolk är skriven inom ramen för ett internationellt forskningsprojekt om naturuppfattningar och sekularisering.