Översättare: Susanne Nobel
Utgivningsdatum: 2020-09-24
Recensionsdatum: 2020-10-14
ISBN: 978-91-1-310945-9

Tystnadskontraktet

She Said - avslöjandet som startade metoo

Det här är den sanna historien om hur reportrarna Jodi Kantor och Megan Twohey på New York Times grävde fram skandalen kring Harvey Weinstein, och hur det blev en tändande gnista för metoo. Det är bladvändande spännande att följa med i det journalistiska arbetet, med ständiga svåra avvägningar och motgångar, och se hur de bit för bit lyckas blottlägga de tystnadsstrukturer som upprätthåller övergrepp. Ledtrådar kommer från alla håll men tystas från ännu fler. De möter hot, maktfullkomlighet och dubbelspel som leder långt bortom det enskilda fallet.

Tystnaden har ett högt pris. Det kostar dock ännu mer, för alla inblandade, att tala ut. Åtminstone fram till den dagen då man inte längre står ensam, utan många röster höjs.

I den här boken - som har kallats en feministisk Och alla presidentens män för vår tid - får man följa en rörelse från de första hemliga telefonsamtalen, genom explosionen av metoo, fram till en återträff med reportrarnas källor. Var det värt det?

Jodi Kantor och Megan Twohey är grävande reportrar på New York Times. Kantor har fokuserat på arbetsmiljörelaterade ämnen i sitt skrivande, i synnerhet jämställdhetsfrågor, och har täckt två presidentvalskampanjer. Hon har också skrivit boken The Obamas. Twohey skriver i huvudsak om frågor som rör kvinnor och barn, och var 2014, under sin tid på Reuters, finalist för Pulitzerpriset. Ett pris som hon och Kantor vann 2018 för sitt arbete med Weinstein-storyn.