Omslagsbild: Leenden

Utgivningsdatum: 2020-09-17
Recensionsdatum: 2020-10-07
ISBN: 978-91-1-310870-4

Leenden

En fälthandbok

Våra leenden är ett ojämförligt socialt smörjmedel. Vid rätt tillfälle kan det rädda en social situation men ett elakt flin kan också utnyttjas som en välriktad attack. Vårt smil är helt enkelt känslomässig hårdvaluta! Här kommer den oumbärliga handboken som orienterar oss i den rika floran av mångtydiga leenden och inte minst, hur vi känner igen äkta och falska varianter.

Göran Everdahl och Per Naroskin ställer frågor som: Vilka av ansiktets 53 muskler medverkar i ett leende? Finns det djur som ler på riktigt? Varför gillar ingen en smilfink? Varför är många så rädda för clowner? Varför är det så svårt att le på beställning? Vad är poängen med smilgropar och varför är ett saligt leende så läskigt? Vetenskapliga fakta varvas med kulturhistoria och aha-upplevelser som gör det omöjligt att inte le. Följ med på en resa som sträcker sig från gamla etruskiska statyer, tvärs över kontinenter och in bland framtidens fromt leende robotar.

Göran Everdahl är journalist, föreläsare och filmkritiker. Han har varit sommarvärd i P1, vunnit På spåret i SVT och medverkar sedan många år i radioprogrammen Spanarna, Godmorgon, världen! och i SVT:s Go'kväll. Han har tidigare skrivit böckerna Kom nurå, Bildningsakuten, Nytt från Bildningsakuten och Boken om lagom.

Per Naroskin är psykolog, psykoterapeut, föreläsare och radiopratare, bland annat i P1:s Spanarna. Han skriver krönikor i Modern Psykologi, svarar på brevfrågor i M Magasin och har givit ut en rad böcker, både populärpsykologiska och skönlitteratur, som Styrfart på jobbet, Styrfart i kärlek och Fuskaren som försvann. Han är aktuell med en ny omgång av sin radioserie Känsligt läge och sin senaste pjäs på Stockholms Stadsteater.