180

1069g CO2e
ca 730 g

ca 6 g

ca 333 g

Många har fått upp ögonen för fermenterade grönsaker som kimchi och surkål de senaste åren. Men hur serverar man grönsakerna om man inte bara vill äta dem bredvid som en sallad?
I den här boken bidrar Jenny ”Surtanten” Neikell med sin gedigna kunskap om fermentering, men framför allt; Hur du tar dina fermenterade grönsaker från burk till tallrik. Här finns soppor, mackor, smårätter, röror, rejäla huvudrätter och desserter som alla innehåller fermenterade grönsaker. Vegetariska vardagsrätter som är enkla att laga, smakrika och lätta att tycka om. Dessutom med en boost av snälla bakterier!Fermenterat bidrar till maten med såväl syra, sälta och umami som textur och kan lyfta kända rätter till nya höjder. I boken finns många nya smakkombinationer att testa, till exempel fermenterad majrovesallad med brynt smör, våffeltacos med morot eller chokladkaka med öl och surkål. Dessutom mängder av andra tips på hur du kan inkorporera fermenterade grönsaker i matlagningen.

Jenny Neikell

Fermentera: Kokboken

För dig som vill odla dina egna grönsaker är det här en riktig grundbok. Den visar hur du bygger en grönsaksodling från ingenting, hur du planerar, sår och planterar, vattnar, gödslar och gräver. Men den visar också hur du tar till vara allt det som du skördar, med olika metoder som fermentering, pickling, frysning, syltning och torkning. Helt enkelt hur du fyller ditt skafferi!

Ett trettiotal grödor och lika många recept ingår i den här boken som kan användas både som uppslagsverk för grönsaksodling och som kokbok. Här samlas kunskaperna från två verkliga proffs; John Taylor, välkänd trädgårdsexpert från tv och Jenny Neikell, fermenteringsexpert och mathantverkare samt författare till flera böcker om fermentering. De ger sina allra smartaste odlingstips och visar hur favoritgrönsakerna förädlas till chutney, kimchi, marmelad, salt och mycket mer.

Du får massor av användbara tips som kan appliceras på den egna trädgården, kolonilotten eller balkongen.

Taylor och Surtanten

Jenny Neikell, John Taylor

Taylor och Surtanten

Succéböckerna Fermentera och Fermentera 2.0 banade väg för fermenteringsvågen i Sverige. I Stora boken om fermentering samlar vi de bästa recepten ur Jenny Neikells två tidigare böcker, och får även en ny uppdaterad faktadel och helt nya recept.

Fermentering är matlagning med hjälp av goda mikroorganismer. Jäst, mögel och bakterier förändrar doft och textur i maten och bildar spännande smaker, som syra och umami. Dessutom kan fermenterad mat ha positiva effekter på vår hälsa.

I den här boken får du bekanta dig med allt från kimchi, koji och kombucha till tempeh, kefir och surdeg. I bokens gedigna faktadel beskrivs fermenteringstekniker och mikrobiologiska processer på ett fängslande och lättfattligt vis.

Med de detaljerade recepten som inte bara förklarar hur, utan varför, är det enkelt att lyckas med fermentering hemma och det behövs ingen dyr specialutrustning. Med några burkar, sildukar och en spis kommer man långt. Välkommen in i en fascinerande värld av goda smaker!

Stora boken om fermentering

Jenny Neikell

Stora boken om fermentering

Vi lever i en spännande tid där vi tack vare forskning lär oss allt mer om hur bakterier påverkar vår hälsa. Konsten att använda bakterier för att fermentera mat har vi dock känt till i årtusenden. I den här boken berättar Jenny Neikell inspirerande och med en fot stadigt i vetenskapen om hur vi kan skapa smaksensationer av grönsaker och deras naturliga bakterieflora. Med över 25 års erfarenhet av fermentering ger hon svar på alla hur och varför och delar med sig av ovärderliga tips för hemmafermenteraren.

Utöver olika varianter på klassiker som surkål och kimchi, får vi lära oss att fermentera kryddiga chutneys, smakrika rotfruktssallader, heta chilisåser, knapriga cruditéer och örtiga salsor. Dessutom får vi inspiration att ta tillvara den egna skörden och fermentera vildplockade växter, t ex genom att göra "oliver" av nypon. Fermenteringsprocessen skapar unika smaker som syra, fruktighet och umami, som lyfter de mest alldagliga rätter till nya höjder samtidigt som bakterierna göra nytta i magen. Fermentera 2.0 är en kärleksförklaring till grönsaker och (i dubbel bemärkelse) goda bakterier.

Fermentera 2.0

Jenny Neikell

Fermentera 2.0

I alla tider har människan använt sig av fermentering för att konservera råvaror, förbättra smak och textur och göra maten mer hälsosam. Bröd, kaffe, vin, blåmögelost, surkål och smör är några exempel på fermenterade livsmedel som i dag blivit vardagsmat.

Den här boken innehåller allt du behöver för att bli en fullfjädrad fermenterare. Lär dig hur du använder bakterier, jäst- och mögelsvampar för att förvandla enkla råvaror till smakrika delikatesser. Experimentera hemma med recept på olika nivåer och fyll skafferiet med allt från egengjord färskost och kimchi till tempeh och indiska dosas. Njut av hemmasyrat smör - eller ge bort en burk i present. Upptäck en värld av komplexa smaker och aromer, långt från industrins standardiserade livsmedel. Du kommer att fascineras av att det smakar olika från gång till gång, beroende på råvara, säsong och handlag.

Utrustningen är enkel, det mesta hittar man i ett vanligt kök. Allt du behöver för att komma igång är burkar och bunkar i några olika storlekar och ingredienser till det du vill göra.

Välkommen in i en värld av smakrik och levande mat!

Fermentera