Utgivningsdatum: 2020-09-16
Recensionsdatum: 2020-10-07
ISBN: 978-91-1-311056-1

Mitt liv som dront

En självbiografisk inventering

"Plötsligt kändes det angeläget att göra en självbiografisk inventering.

Jag hade fyllt sextio, ändrat gamla, invanda familjeförhållanden och eldat upp ett hus från grunden. Visserligen litterärt i romanen Totalskada, men ändå. Hur hade jag hamnat där jag är nu? Och var - i mitt numera så långa liv - befinner jag mig? Varför hade jag ofta varit så rädd? Tyckt att mycket med mig varit genant och pinsamt? Vad hade jag lärt mig om att vara en fri, självständig individ och samtidigt våga vara nära och älskande?

Det var helt enkelt dags för en existentiell avstämning."

I Mitt liv som dront letar Helena von Zweigbergk ledtrådar i sådant hon tänkt, skrivit och gjort. Men också i det hon knappt vågat närma sig. Hon beskriver hur hon likt dronten inte kunnat sätta sina egna gränser, utan gått genom livet som en levande vågskål, en vandrande åskledare, emellanåt använd som packåsna och slasktratt för sådant andra inte velat eller förmått bära. Med värme och hög igenkänning skriver hon om det nya åldrandet, om moderskap och eskapism, vardagens pågående maskineri och behovet av andakt.

"Det här är ett försök att göra rent hus med det som är jag. För på något underligt sätt känns det som att allting just har börjat."

219 kr Bok - Danskt band
Utgiven: september 2020
139 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Helena von Zweigbergk
Utgiven: september 2020

“Jag vet inte om jag någon gång har blivit så drabbad av en bok som Helenas Mitt liv som dront - en självbiografisk inventering som kommer nu i höst. Den fullständigt utlämnande och ljuvligt privata uppgörelsen med sin destruktiva snällhet, med det krossande åldrandet, med själva livet där hon identifierat sig med dronten, den oformliga fågeln med de små patetiska, helt obrukbara vingarna.” Linda Skugge

Helena von Zweigbergk: ”Det var dags för en existentiell avstämning”

Boken Mitt liv som dront handlar om det nya åldrandet, moderskap och vardagens pågående maskineri.

Helena von Zweigbergk är författare, radioprofil och programledare. Hon inledde sitt skönlitterära författarskap 2001 med en deckarserie om fängelseprästen Ingrid Karlberg. Med Ur vulkanens mun (2008) fick hon ett stort genomslag hos både läsare och kritiker. Världsrättigheterna till Än klappar hjärtan har köpts av Amazon. Hennes senaste böcker Totalskada och Grejen med saker (tillsammans med Cilla Ramnek) utkom 2019.

Hon har fått stor uppmärksamhet för radioprogrammet Oförnuft och känsla.