Fotograf: Miriam Preis
Utgivningsdatum: 2020-10-14
Recensionsdatum: 2020-11-11
ISBN: 978-91-1-311048-6

Brynt smör

En kokbok om ett av mathistoriens mest delikata misstag

Allt börjar med att man låter en generös bit smör smälta i en kastrull. Snart kommer det börja puttra för att kort därefter gå över till att skumma. Under konstant omrörning börjar smöret brynas och en nötig, koladoftande lukt sprider sig i hela rummet. Nu är det dags att ställa kastrullen åt sidan. Om du vill kan du smaksätta med färska örter, soja, citrus eller nötter men egentligen är den god att äta precis som den är.

Det kommer inte att dröja länge innan du börjar ersätta smöret i samtliga recept med den brynta varianten. I kakan, på pastan, som topping på grytan, i tacon, i såsen och i salladsdressingen. Allt blir godare med brynt smör.

Efter Plåtmat och Käka Grönt! är nu Julia Tuvesson tillbaka med en sprillans ny kokbok om det gröna kökets bästa smaksättare och här visar hon hur man använder den på bästa sätt! Ett 40-tal recept uppdelade i kapitlen brunch hela dagen , snabbt vardagskäk , enkel bjudmat , något sött och plock, snacks och aperitivo varvas med etnologiska texter om smörets historia och betydelsen av att våga göra misstag och hur det kan leda till fantastiska kulinariska uppfinningar.

189 kr Bok - Inbunden
Utgiven: oktober 2020

Julia Tuvesson är digital kommunikationsstrateg, etnolog, receptkreatör och matprofilen bakom det vegetariska matkontot @tuvessonskan. Sedan hösten 2015 skriver hon om det som hon kallar för grönt och göttigt vardagskäk på bloggen www.tuvessonskan.se. Idag har hennes gröna, kravlösa och lättlagade matlagning synts i flertalet tidningar och har bland annat blivit tvåfaldigt nominerad till det Stora matbloggspriset samt vunnit pris som Årets Mat-Instagrammare. Plåtmat var hennes första kokbok som släpptes hösten 2018 och följdes därefter av den omåttligt populära boken Käka grönt.

Julia är född 1989 och bor i Malmö med sin man och deras två barn.