Omslagsbild: Alla tiders sex

Utgivningsdatum: 2021-01-13
Recensionsdatum: 2021-02-03
ISBN: 978-91-1-311203-9

Alla tiders sex

kärlek, våld och religion under 14 000 år
Vad har stenålderns penisdyrkare, medeltidens ståndaktiga biskopar, en kraftigt illamående Elise Ottesen-Jensen och Modergudinnan gemensamt? Jo, de är alla en del av sexualkulturhistorien och exempel på persongalleriet i denna bok.

I Alla tiders sex tar författaren och folkbildaren Jonathan Lindström oss med på en resa genom sexets historia under 14 000 år. Det är högt och lågt, hemskt roligt och förtvivlat hemskt om vartannat. Lindström berättar om den svenska litteraturens första kärleksskildring och vad forskarnas analyser av herpesviruset kan säga om samlagshistorien. Vi får läsa om hur vikingarnas månggifte ledde till kvinnorbrist och gjorde kvinnor till handelsvaror under plundringstågen. Fokus ligger på nordisk forntid och medeltid, men vissa utflykter görs till modern tid. Det blir en brokig historia om njutning, makt, förförelse, övergrepp och skam.
209 kr Bok - Inbunden
Utgiven: januari 2021

Jonathan Lindström, arkeolog och författare, har skrivit ett stort antal kritikerrosade faktaböcker som översatts till flera språk. Han erhöll Hertig Karls pris 2013, utsågs till Årets folkbildare 2007 och tilldelades Carl von Linné-plaketten för Årets bästa faktabok Allt om universum 2006 och Societas Archaeologica Upsaliensis Vetenskapliga pris 2011.

I sina böcker har han skrivit, tecknat och förklarat hur universum, hjärnan och evolutionen fungerar och utforskat avlägsna epoker som stenåldern och bronsåldern, löst mordgåtor och kartlagt världsbilder utifrån sina egna utgrävningar och forskningsprojekt. Han medverkar i radioprogrammet Spanarna i P1, SVT:s Vetenskapens värld och är chefredaktör för tidningen Populär Arkeologi.

Carl von Linné-plaketten för Årets bästa faktabok 2006 (för Allt om universum)
Årets folkbildare 2007
SAU Vetenskapliga pris 2012