Omslagsbild: Återliv

Utgivningsdatum: 2021-01-08
Recensionsdatum: 2021-01-25
ISBN: 978-91-1-311527-6

Återliv

Med Skapelsen och Kvällens frihet
Återliv utgör den tredje delen i en trilogi som inleddes med Skapelsen och fortsatte med Kvällens frihet. Vad som kunde kallas Skapelsetrilogin börjar i den oavslutade skapelse som kräver sin fortsättning av oss alla. Den går vidare i den friare, ofta hänsynslösa kreativitet som flera tonsättare, författare och konstnärer utvecklar i livets slutskede. Och den fullbordas i en samling återliv av skilda slag. Än spränger Egon Schiele sig ut ur sin kista i målningen Uppståndelse . Än bryter Sor Juana de la Cruz en av det spanska språkets största poeter, kallad den första feministen den tystnad kyrkan tvingat på henne. Än fortsätter den oförskräckta journalisten Marie Colvin, som stupade för en kpistsalva nära Homs, sin gärning inkarnerad i djärva kolleger: Artiklarna skrivs mot uppdragna knän, /postuma bidrag, / tunga av mull och mod, / till det stora sviktande minnet. Man kunde se dessa skilda teman sammanfattade i dikten Det uudslukkelige , ägnad Carl Nielsens symfoni om det ohejdbara liv som tvingar sig fram också ur krigets gyttja och död: Och vinden föds i det gråa gräset / som långsamt, obevekligt blir grönt.

Om Skapelsen skrev den tongivande spanske kritikern Martín López-Vega i El Mundo: Skapelsen bekräftar intrycket att vi står inför en av de viktigaste poeterna i vår tid.
239 kr Bok - Inbunden
Utgiven: januari 2021

Balsam Karam och Kjell Espmark nominerade till Augustpriset

Singulariteten och Återliv har chans att bli Årets svenska skönlitterära bok när priset delas ut 22 november.

Kjell Espmark, född 1930, är poet, romanförfattare och litteraturvetare, och är sedan 1981 ledamot av Svenska Akademien. Han är publicerad på ett tjugotal språk och har också tilldelats flera internationella priser.

1956 debuterade Kjell Espmark med diktsamlingen Mordet på Benjamin och i slutet på 1980-talet gjorde han ytterligare en uppmärksammad debut, nu som romanförfattare. Glömskan (1987) inledde en romansvit på sju volymer, kallad Glömskans tid. I varje volym möter en personlig röst som berättar sitt levnadsöde och försvarar sig men samtidigt går till rätta med samhällssystemet, ofta med satirisk skärpa. Glömskans tid har kallats en romansvit om vårt tidevarvs sju dödssynder.

Som litteraturvetare är Kjell Espmark specialist på modernismen, med böcker om Artur Lundkvist, Harry Martinson och Tomas Tranströmer. Hans viktigaste arbeten i ämnet är Att översätta själen och Själen i bild som vill definiera om den modernistiska traditionen.

Kjell Espmark är en av Sveriges främsta diktare.