Omslagsbild: De näst största städerna

Utgivningsdatum: 2021-03-04
Recensionsdatum: 2021-03-22
ISBN: 978-91-1-311055-4

De näst största städerna

En berättelse
I Göteborg har Ms E Nervous just fött en pojke, och samtidigt börjat sjunga. Ett fotoalbum är allt hon har kvar av sina föräldrar. Hon åker runt med spårvagn i staden, skriver sånger till sin son, medan han sover i barnvagnen. Hon sjunger om sitt blandade ursprung, om sonen, om splittringen och våldet hon finner både inom sig själv och varhelst hon tittar i staden. Det enda hon vet om föräldrarna är att ingen av dem var från Göteborg, men träffades där. Men var är de nu? Och var finns det en plats i språket för en familj som deras, där alla har olika hudfärg?

I Antwerpen är ett par på bröllopsresa, de kämpar med samma frågor. Det är så mycket de inte vet om varandra, om historien, förälskelse kan vara en blindhet, men kanske också att lära sig att se? De går hand i hand genom staden, upptäcker platser de inte visste fanns, men upptäcker också andras blickar. Och på något sätt finns en tråd mellan brudparets resa och Ms E Nervous tillvaro i Göteborg. Kanske finns också en tråd mellan Antwerpen och Göteborg, de näst största städerna, som om statistiken skulle vara en förklaring till hur en stad uppfattas och uppfattar sig själv?

Elise Ingvarsson är en av våra mest uppmärksammade poeter. Nu vecklar hon ut en prosalyrisk berättelse i vilken man känner igen mycket från hennes tidigare poesi, där moderskap, tro och identitet har varit vanligt förekommande teman, men i De näst största städerna växer också en stark och modig berättelse fram som ytterligare förstärker dessa ämnen.

Elise Ingvarsson är född 1979, bosatt i Göteborg. Hon har gått Nordiska folkhögskolans skrivarlinje och Litterär Gestaltning. 2005 tilldelades hon Katapultpriset för sin debut Beror skrymmande på. Hennes senaste diktsamlingar har bemötts av lysande kritik och hon räknas av många som en av våra mest egensinniga poeter.