Omslagsbild: Brinn!

Utgivningsdatum: 2021-04-14
Recensionsdatum: 2021-05-03
ISBN: 978-91-1-311291-6

Brinn!

Den sextonåriga Lisbet Carlsdotter som bor på Södermalmen i Stockholm är vittne i trolldomsrättegångarna och anordnare av vakstugor. Den som står på Höga-bergs-gatan med näsan åt Saltsjön kan överblicka kyrkobygget åt ena hållet och stadshusbygget åt det andra. Året är 1676 och de stockholmska häxprocesserna pågår för fullt. Där är fullt med fiskarfolk och kärringar som syr, fattigdom och elände i stormaktstidens Sverige.

Trehundrafyrtiofyra år senare bör Lisbet Carlsdotter sedan länge ha försvunnit ut ur historien. Ändå gör hon sig påmind för en hobbyforskare från framtiden. Är Lisbet en riktig elaking eller ett offer för sin tid? Kan den som vill komma henne till mötes? Och hur långt kan den som intresserar sig för en historisk person gå för att förstå vad som egentligen hände?

Sisela Lindbloms nya bok Brinn! är en historisk roman som utspelar sig i nuet. I händelsernas centrum står Lisbet Carlsdotter, ett av de mest aktiva vittnena i de stockholmska häxprocesserna.
Utgiven: april 2021

Sisela Lindblom om de stockholmska häxprocesserna

I den nya boken Brinn! möter vi Lisbet Carlsdotter, ett av de mest aktiva vittnena under 1600-talets kamp mot trolldom.

Sisela Lindblom är författare, regissör och dramatiker. Efter utbildningen på Teaterhögskolan i Stockholm, debuterade hon som romanförfattare med kritikerrosade Lisa för själen (1995) och har sedan dess givit ut ytterligare tre romaner, bland annat den omdiskuterade satiren De skamlösa (2007). Hon har varit verksam som regissör/dramatiker vid Stockholms Stadsteater, Boulevardteatern, Sveriges Radio m fl, och där i urval gjort fristående dramatiseringar av Zolas Thérèse Raquin, Benedictssons Ur mörkret och Manns Döden i Venedig, samt egna pjäserna Flickor, Han var en mus och Ökenkrönikörer. Sedan 2012 är hon bosatt i Göteborg och dramaturg vid Göteborgs Stadsteater där hon även regisserat egna pjäsen Stjärnan (2011) - en satir om teveformatet Stjärnorna på slottet, journalisten Sophie Treadwells true crime-drama Machinal (2015), Dom Blinda av Astrid Saalbach (2018) samt skrivit Jeanne D’Arc för Backa teater (2017).