Utgivningsdatum: 2021-04-28
Recensionsdatum: 2021-05-17
ISBN: 978-91-1-311131-5

Pengar på fickan

Nominerad till Nordiska rådets litteraturpris 2021!

Ett uppkäftigt danskt upprop mot kapitalismens samvetslösa profitjägare, en dröm om välstånd och ett porträtt av förlorad kärlek.

Pengar på fickan är ett brutalt, men också finstämt och humoristiskt, porträtt av en kärleksrelation mellan huvudpersonerna Kurt och Maggie. De kämpar på i utkanten av 80-talets välfärdssamhälle, en tillvaro kantad av våld och hela tiden hotad av den liberala finanspolitikens glupska maskineri. I hjärtat av romanen står också passagerarfartyget Scandinavian Star i lågor. Mordbranden som inträffade 1990 kostade 159 människor livet och motiven var ekonomiska; det visade sig handla om ett försäkringsbedrägeri. På ett elegant sätt väver Nordenhof en roman kring katastrofen och vad som föregick den.

Pengar på fickan är första delen i en tänkt heptalogi.

Ur juryns motivering till Per Olov Enquists pris 2020:

"Ett nationellt trauma står som klangbotten för hennes roman och författaren briljerar i skildringen av nära mänskliga relationer, vilket visar att inledningen på hennes uttalade heptalogi också är inledningen på ett nordiskt litterärt verk som på ett obevekligt sätt, och med den mänskliga psykologin i förgrunden, griper sig an avgörande civilisatoriska frågor."
209 kr Bok - Inbunden
Utgiven: april 2021
141 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: april 2021
”Vad är det som gör den här lilla boken så stor? Asta Olivia Nordenhofs Pengar på fickan är bara 212 sidor lång men känns ändå monumental … Ett effektivt spel mellan distans och intimitet är ofta tricket i stor litteratur. Förmågan att skildra liv på en gång ovanifrån och helt intill så att läsarens hjärta berörs. Nordenhof har ett särskilt sätt att ta hand om sina romanfigurer. Hon skriver fram dem nästan som vänner som själva får välja vad de vill avslöja.”
”Nordenhof befinner sig nära sina romanfigurers inre. Med lätt hand tecknas deras tröstlösa historia … Att ytterligare sex böcker om Scandinavian Star är att vänta tycks mig som ett underbart löfte.”
”Nordenhofs språk är spänt som på lina. Här finns inte en punkt på fel plats. Den lynniga bildkompositionen, de många lakoniska liknelserna, gör att hon (med god hjälp av översättaren Johanne Lykke Holm) kan rikta ljuset mot samhällets golvbrunnar utan att behöva plocka fram den bredaste penseln.”
”Pengar på fickan, som Johanne Lykke Holm översatt från danska med exakt tonträff, slukar jag i ett nafs. Det är både hjärtslitande, omtumlande och underbart. Min enda önskan är att alla sju romanerna redan vore skrivna så att jag kunde läsa allt i ett sträck. Jag har ingen aning om hur Nordenhof kommer att gå vidare med detta, för hon går otvivelaktigt sina egna vägar - men som författare har hon mitt fulla förtroende.”

Hyllas av kritikerna: ”Hjärtslitande, omtumlande och underbart”

Asta Olivia Nordenhofs roman Pengar på fickan är ett uppkäftigt danskt upprop – och ett porträtt av förlorad kärlek.

Tre Norstedtsförfattare nominerade till Nordiska rådets litteraturpris

Böcker från Asta Olivia Nordenhof, Andri Snær Magnason och Pajtim Statovci finns bland de totalt 14 nominerade till priset som delas ut i november.

Per Olov Enquists pris 2020 till Asta Olivia Nordenhof

Priset delas sedan 2004 ut till ”en yngre författare på väg ut i Europa”. Danska Asta Olivia Nordenhof är årets pristagare.

Asta Olivia Nordenhof är en dansk författare, född 1988. Hon debuterade med romanen Et ansigt til Emily, 2011. Diktsamlingen Det enkla och det ensamma (på svenska 2015) blev en stor framgång i Danmark, där den fick det prestigefyllda Montanas Litteraturpris och sålde i över 10 000 exemplar. Pengar på fickan sålde 5000 exemplar redan första veckan efter utgivning. Romanen mottog Per Olov Enquists pris 2020.