Utgivningsdatum: 2021-04-22
Recensionsdatum: 2021-05-10
ISBN: 978-91-1-310747-9

Att skriva en deckare

En vägledning med utgångspunkt i romanen Stråk av rött
Den amerikanska deckardrottningen Elizabeth George delar här med sig av råd och tips för den som vill lära sig att färdigställa en kriminalroman.

"När Skriv på! gavs ut 2005 hade jag inte en tanke på någon uppföljare. Men efter att ha undervisat på skrivarkurser och framträtt på författarkonferenser i ett antal år, började jag inse att en bok om skrivprocessen med en av mina romaner som exempel på de olika stegen skulle kunna bli till nytta för den som är intresserad av romanförfattande eller av hur just jag har tagit mig an den komplicerade uppgiften att skriva en brittisk kriminalroman.”

I femton kapitel med exempel hämtade ur sin egen arbetsprocess med romanen Stråk av rött tar hon upp viktiga beståndsdelar som researchen, karaktärerna, landskapet, dialogen, perspektivet, strukturen och utvecklingen, byggandet av en scen och mycket mer. Om Skriv på! var en bok för nybörjare i skrivandets konst är Att skriva en deckare en fördjupning i detsamma och mer specifikt inriktad på kriminalromanen som genre.

Elizabeth George föddes i Warren, Ohio, och växte upp i staden Mountain View nära San Francisco. Hon avlade filosofie magisterexamen i engelska vid University of California i Riverside och har också tagit examen i socialt arbete vid California State University i Fullerton. I tolv och ett halvt år undervisade hon i allt från stödundervisning i engelska till Shakespeare. Hon valdes då också bl a till "Årets lärare". Elizabeth George är bosatt på Whidbey Island utanför Seattle i staten Washington.

Elizabeth George är den psykologiska spänningsromanens okrönta drottning. Hennes romaner om New Scotland Yard-inspektörerna Thomas Lynley och Barbara Havers har belönats med en mängd internationella priser och även filmatiserats för TV av brittiska BBC.