Omslagsbild: Dina färger var blå

Utgivningsdatum: 2021-04-14
Recensionsdatum: 2021-05-03
Mediekontakt: Sara Dobareh
ISBN: 978-91-1-311053-0

Dina färger var blå

Lina Råman jobbar som sjuksköterska på neonatalen. Hennes liv är fullt av adrenalinpumpande förlossningar, kuvöser, långa nattpass och krisande föräldrar. Hon brottas med sin egen barnlängtan, samtidigt som hon vet att hennes man Samuel inte vill ha några barn. Han ägnar sig istället åt att smygtitta i skokartongen som ligger gömd längst in i garderoben. Där förvarar Lina minnena av sin första pojkvän, och kanske även sitt livs stora kärlek, Ted. Han som försvann.

En dag är Ted tillbaka. Han säger att han har tre månader kvar att leva och att han vill tillbringa dem med Lina. En önskan som sätter Samuel och Linas äktenskap under enorm press. Lina måste få veta vad som hände den där dagen när han försvann. Motvilligt inser Samuel att det är den enda möjligheten för både honom och Lina att kunna gå vidare och bli av med spöket Ted en gång för alla.

Det blir en sommar av efterlängtade bekännelser och svidande sanningar. Men även en tid av hopp, återväckt passion och stark kärlek.
Utgiven: april 2021

Svidande sanningar i Marcus Jarls nya bok

Vad gör man när någon man förlorat plötsligt är tillbaka? Dina färger var blå är en gripande roman om svåra beslut.

Marcus Jarl är 34 år. Han är uppvuxen i Vadstena men nu bosatt i Stockholm. Han har tidigare publicerat krönikor i Expressen, Tidningen Mums, debatterat i Dagens Nyheter. Han har magisterexamen i omvårdnad och arbetar som specialistsjuksköterska på neonatalavdelningen på Södersjukhuset. 2018 släppte han sin debutroman Tusen bitar som blev nominerad till Årets bok på QX-galan 2019. Optionen på filmrättigheterna är sålda. Dina färger var blå är hans andra roman.