Översättare: Ingela Jansson
Utgivningsdatum: 2021-06-23
Recensionsdatum: 2021-07-12
ISBN: 978-91-1-311276-3

Flickan vid bron

"Spänning som håller till sista sidan" Nerikes Allehanda

Flickan vid bron är andra delen i den isländske deckarkungens nya serie med den pensionerade polisen Konrad, som inleddes med Mörkret vet. Konrad blir mot sin vilja indragen i gamla ouppklarade mordfall då ett äldre par kontaktar honom. Parets barnbarn Danni har hamnat snett och är drogberoende och har nu försvunnit, men paret vill ändå att Konrad visar största möjliga diskretion eftersom Dannis mormor innehaft höga poster inom isländskt politiskt liv.

Samtidigt gör Konrad efterforskningar kring sin far som mördades under mystiska omständigheter. Konrad kommer i kontakt med dottern till faderns kumpan som visar sig vara ett medium. Eyglo, som hon heter, hemsöks av syner av en liten flicka som drunknat och nu kallar på henne. Konrad börjar intressera sig för dessa båda flickors livsöden och det är under jakten på Danni som Konrad får klart för sig att det finns beröringspunkter mellan henne och den lilla flickans drunkningsdöd i Reykjaviks stadsdamm många decennier tidigare. När Konrad får besök av sin syster Beta, som han aldrig växt upp med, och börjar minnas turerna kring föräldrarnas skilsmässa stiger temperaturen ytterligare i dessa tre parallella utredningar.

Arnaldur Indridason har totalt sålt i 1,3 miljoner exemplar av sina böcker i alla format enbart i Sverige sedan debuten med Glasbruket 2003.
209 kr Bok - Inbunden
Utgiven: juni 2021
141 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: juni 2021
141 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Duncan Green
Utgiven: augusti 2021

Arnaldur Indridason har totalt sålt i 1,3 miljoner exemplar av sina böcker i alla format enbart i Sverige sedan debuten med Glasbruket 2003. Efter den historiska Skuggasund-trilogin, som utspelar sig i Reykjavik under andra världskriget med Flovent och Thorson som hjältar, har Indridason lanserat en ny serie som totalt ska omfatta 8-10 titlar med den pensionerade polisen Konrad som huvudperson. Flickan vid bron är roman nummer två i Konrad-serien.