Omslagsbild: En ensam plats

Utgivningsdatum: 2021-05-06
Recensionsdatum: 2021-05-24
ISBN: 978-91-1-311571-9

En ensam plats

Det är våren 2016, och sedan Augustpriset för Liv till varje pris två år tidigare har Kristina Sandbergs liv handlat om att resa land och rike runt och prata om hemmafrun Maj. Hon är en av landets mest efterfrågade författare, och hon vet att hon måste ta vara på den här tiden, den här möjligheten. Fast hon börjar känna sig på bristningsgränsen. Och så är det den där smärtan, en värk som strålar från bröstet ut i armen, handen domnar. Men hon skjuter upp mammografitiden, det är ju så mycket som ska göras först, texter som ska skrivas, resan med familjen till Cornwall, och så är hon inbjuden till Bergmanveckan på Fårö. Hon befinner sig i ett slags utmattningens frenesi, men vet att hon snart ska få vara ledig.

Så kommer ett samtal. Hennes pappa har dött. Han har hittats på golvet i sitt hus i Moliden. Och strax efter detta kommer domen: aggressiv bröstcancer, tre tumörer, en stor och två små. Livet vänds till att handla om förlust, om sorg, om kroppens skörhet och skräcken att dö från sina barn.

Kristina Sandbergs självbiografiska skildring av denna tid är en stark, djupt gripande och inträngande text. Den blickar också tillbaka på uppväxten i 1970-talets Sundsvall. På trådarna bakåt i släkten och allt som går förlorat när hon tillsammans med sin syster måste sälja det som också varit faderns föräldrahem. Men framför allt handlar det om hur cancersjukdomen placerar henne på en mycket ensam plats. Där andras bemötande och tystnader drabbar, där orden inte når fram.

Kristina Sandberg släpper ny roman

En ensam plats är hennes första efter den omtyckta och prisbelönta trilogin om hemmafrun Maj.

Kristina Sandberg är uppvuxen i Sundsvall och debuterade 1997. Trilogin om hemmafrun Maj från Örnsköldsvik (Att föda ett barn, 2010; Sörja för de sina, 2012 och Liv till varje pris, 2014) fick ett enormt genomslag hos både kritiker och läsare. Hon vann Augustpriset 2014 och samma år belönades hon med en rad stipendier och priser. 2019 fick hon motta Selma Lagerlöfs litteraturpris för sitt författarskap.

Kristina Sandberg är också verksam som skribent och kritiker, främst i Svenska Dagbladet, och har gjort flera uppmärksammade intervjuer med författaren Jamaica Kincaid.

Norrländska litteratursällskapets pris 2008
Nominerades till Sveriges Radios Romanpris 2011 (Att föda ett barn)
2012 års stipendium ur Albert Bonniers Stipendiefond för svenska författare
SvD:s litteraturpris 2014 (Liv till varje pris*)
Augustpriset 2014 (Liv till varje pris**)
Moa Martinson-stipendiet 2014 (Moa-priset, för romantrilogin om Maj)

* Juryns motivering: "I "Liv till varje pris" förvandlar Kristina Sandberg monotona vardagsbestyr och återhållen frustration i folkhemmets marginal till stor och fängslande litteratur. Trilogin om hemmafrun Maj ger röst och kroppslig närvaro åt en generation kvinnor som länge tagits för givna."

** Juryns motivering: "Vissa livsresor förblir osynliga. Romanen Liv till varje pris är sista delen i en trilogi där varje del utgör ett eget helt. Med sitt epos om hemmafrun Maj visar Kristina Sandberg att inom en örnsköldsviksvånings väggar kan rymmas en hel odyssé. Med distans och empati skildras ett skört och sårigt familjeliv i välfärdsstaten. Noggrant registreras matoset, tvättångorna, havsbrisens farliga sälta. Vi står bedvid Maj i köket med livets stora frågor och vad kan hon hitta på åt dem till middag?"