Omslagsbild: Många lögner små

Utgivningsdatum: 2021-07-14
Recensionsdatum: 2021-08-02
Mediekontakt: Sara Dobareh
ISBN: 978-91-1-311572-6

Många lögner små

När Maja erbjuds ett vikariat som kyrkogårdsvaktmästare i Måneby är det ett par saker hon "glömmer" att berätta för kyrkoherden: Att hon har traktens minst gröna fingrar och att hennes körkort inte är giltigt. Sånt går alltid att rätta till efteråt, menar Maja. Fast att påstå att hon anlagt en fantastisk köksträdgård på sin kolonilott var kanske inte så smart. Särskilt som hon varken har råd med frön eller ser skillnaden på morotsblast och hundkäx. Och att ta körkort kostar ju en förmögenhet. Så när Solveig, kommunchefens stroppiga hustru, erbjuder Maja tjugotusen kronor för ett rum i hennes lägenhet, tackar hon ja direkt. Särskilt som Solveig, som är arg på sin otrogne man, kan hjälpa henne att avstyra hans senaste idiotprojekt.

Solveig delar inte Majas flexibla inställning till sanningen, inte heller hennes sinne för ordning vilket gör att det snabbt knakar i fogarna för det omaka paret. När Solveig dessutom hittar en ung man med bärnstensgula ögon på Majas soffa en morgon, ställs allt på sin spets.

Många lögner små är den fartfyllda och humoristiska tredje delen i Annika Estassys omtyckta Måneby-trilogi som inleddes med Gröna fingrar sökes och fortsatte med En sång för Hedda.
Utgiven: juli 2021
141 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: juli 2021
141 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Marie Richardson
Utgiven: augusti 2021

Annika Estassy är född i franska Nice och uppvuxen i Senegal, Frankrike och Sverige. Hon är utbildad journalist och har arbetat både i filmbranschen och på studieförbund innan hon blev författare på heltid. Annika debuterade skönlitterärt 2013 med romanen Solviken som åtföljdes av Croissants till frukost och Alla dessa hemligheter. Med Gröna fingrar sökes (2018) inleddes Månebytrilogin. Andra delen En sång för Hedda kom 2019. Annika är bosatt i södra Frankrike, och skriver om den trakten i ljudboksserien Vingården mellan berg och hav.