Omslagsbild: Svarta änkan

Utgivningsdatum: 2021-09-22
Recensionsdatum: 2021-10-13
ISBN: 978-91-1-311585-6

Svarta änkan

Den skakande berättelsen om cyanidmordet i Norrtälje
En ambulanshelikopter kallas till ett fritidshus utanför Norrtälje, men det är försent. Livet går inte att rädda på den 57-årige mannen. Hans fästmö förklarar för sjukvårdspersonalen att mannen, Ove, haft problem med hjärtat och alkoholen, och dödsfallet konstateras ha naturliga orsaker. Men när familjen får det tragiska beskedet reagerar Oves dotter starkt på fästmöns berättelse. Vad hände egentligen Oves sista dag i livet?

Advokat Thomas Bodström företrädde familjen i rättegången om Oves död. Nu berättar Bodström på ett personligt sätt hela den häpnadsväckande historien om detta ovanliga mordfall - från att Ove träffar fästmön första gången fram till att domen faller. Genom intervjuer med familj, vänner och poliser tecknar Bodström en levande bild av relationen mellan Ove och fästmön, liksom tiden efteråt då dottern Loise kämpar för att få polisen att undersöka hennes pappas plötsliga död. En envis kamp som möts av hårt motstånd - ända tills ett avgörande spår dyker upp.

Svarta änkan är en skakande skildring av ett av Sveriges mest omskrivna mordfall på senare år. Utan dottern Loises insatser hade mordet troligen aldrig upptäckts. En mördare hade gått fri och en ny man hade sannolikt svävat i livsfara.

Efterord av Loise Dolk.
209 kr Bok - Inbunden
Utgiven: september 2021
139 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Magnus Roosmann
Utgiven: september 2021

Thomas Bodström, född 1962, är advokat och före detta justitieminister. Han driver en av Sveriges största brottmålsbyråer och medverkar regelbundet som juridisk expert i media. Thomas Bodström har skrivit böcker, bland annat om sin tid i regeringskansliet och om det rättsliga efterspelet till folkmordet i Rwanda. Boken Det man minns handlar om hans mors demens. Han har också skrivit en serie deckare: Rymmaren, Idealisten, Lobbyisten och Populisten.

I boken Svarta änkan berättar Thomas Bodström via omfattande research om det omskrivna mordet på Ove Dolk, som cyanidförgiftades av sin fästmö 2018.

Tillsammans med Lars Olof Lampers skriver Thomas Bodström bokserien Svenska Brott, kriminalreportage som skildrar brott via journalistisk research och ett inifrånperspektiv på rättsväsendet: Bodenfallet, Trippelmordet i Uddevalla och Sommarstugemordet i Arboga – den sistnämnda även som ljudboksserie på Tiden, ett digitalt imprint inom Norstedts Förlagsgrupp.