Översättare: Hanna Axén
Utgivningsdatum: 2021-09-15
Recensionsdatum: 2021-10-04
Mediekontakt: Terri Herrera
ISBN: 978-91-1-311124-7

Vår del av natten

En pappa och hans son färdas genom Argentina i bil, från Buenos Aires till vattenfallen i Iguazú, alldeles vid gränsen till Brasilien. Det är mitt under 1970-talets militärdiktatur, beväpnade soldater kontrollerar vägarna och stämningen i luften är spänd. Sonen heter Gaspar, och hans pappa, Juan Peterson, hoppas kunna skydda sin son från det öde som väntar honom.

Juan och Gaspar är på väg till pojkens morföräldrar, mäktiga jordägare i norra Argentina och medlemmar i det hemliga sällskapet Orden. Orden åkallar Mörkret genom fruktansvärda ritualer i sitt sökande efter det eviga livet, och den svårt hjärtsjuke Juan används som medium under ritualerna trots att varje seans bryter ner honom, fysiskt såväl som psykiskt. Gaspars mamma har nyligen dött under mycket oklara omständigheter i en olycka, som kanske inte var en olycka utan ett ritualmord.

Övernaturlig skräck blandas med verklighetsnära händelser i denna omtumlande och fascinerande roman, som samtidigt skildrar en väldigt annorlunda far-sonrelation och därmed säkrar Mariana Enriquez en plats som en av 2000-talets främsta latinamerikanska författare.
239 kr Bok - Inbunden
Utgiven: september 2021
141 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: september 2021

Mariana Enriquez är född 1973 i Buenos Aires och utbildad journalist. Hon medverkar regelbundet i kulturbilagan Radar som ges ut av dagstidningen Pagina 12. Enriquez har utkommit med tre romaner och två novellsamlingar tidigare. Flera av hennes noveller har översatts till engelska och har publicerats i tidskrifter som McSweeney's och Granta. Enriquez är gift och bosatt med sin australiske man i Buenos Aires.