Omslagsbild: Inne i spegelsalen

Utgivningsdatum: 2021-09-06
Recensionsdatum: 2021-09-27
Mediekontakt: Sara Dobareh
ISBN: 978-91-1-311120-9

Inne i spegelsalen

Vi lever i en tid besatt av fysisk skönhet. Fotografier - hur vi ser ut på bild - har blivit allt viktigare och kommit att uppta allt större plats i vårt medvetande. Vi kommunicerar genom bilder, dejtar genom bilder, följer andras liv och berättar om vårt eget genom bilder. Alla går runt med en kamera i handen. Vi har alla förvandlats till voyeurer, fast det vi betraktar är oss själva. Sexighet har förvandlats en diffus form av status och kompetens.

Samtidigt som kvinnlig fysisk skönhet är mer spridd och dyrkad än någonsin, genom miljarder fotografier och selfies, är skönheten hotad, eftersom den approprierats av kapitalismen och gjorts till ett konsumtionsobjekt.

Med hjälp av av filosofiska och sociologiska teorier speglar Liv Strömquist vår tids upptagenhet av att vara snygg, och berättar om några kvinnor genom historien vars liv styrts av deras yttre. Gamla Testamentets Rakel, som Josef gifte sig med eftersom hon var vackrare än sin syster. Kejsarinnorna Sisi och Eugénie som tävlade i vem som hade den smalaste midjan och fick hela Europas adelsdamer att följa efter. Snövits mamma som försöker hitta ett sätt att förhålla sig till den fysiska skönhetens förgänglighet. Marilyn Monroe som blev fotograferad naken sex veckor innan sin död, Kim Kardashian som fotograferar sig själv och bysten av drottning Nefertiti som fyller alla som tittar på henne med en känsla av ett gåtfullt, meningslöst begär.

Som ingen annan sätter Liv Strömquist fingret på vår samtid. Det är roligt, insiktsfullt - och allt annat än smickrande.
199 kr Bok - Flexband
Utgiven: september 2021

”...att i ett tidevarv där så mycket handlar om att maximera sitt utseende, om sin självframställan, få läsa någon skriva att problemet inte bara är att det är hopplöst projekt, utan att ”DET GÖR VÄRLDEN DÖD för en” känns det som att få andas frisk bergsluft efter att ha varit instängd i en provhytt alldeles för länge. Nu väntar jag bara på att hon ska ge sig i kast med fulheten i nästa bok.”
”Resultatet är en befriande mångfacetterad bild av skönhet, inte minst tack vare de fem intervjuerna med kvinnor i åldrarna 53–73. Där kommer tankar om utseende och livslopp fram som annars sällan hörs – till exempel att livet bara blir bättre efter femtio.”
”Tillsammans med uttrycksfulla och träffsäkra illustrationer, handskrivna texter, slipad research och skarpa infallsvinklar, skapas ett högaktuellt dokument som speglar vår tid, på ett kanske inte alltid så smickrande vis, men desto mer intressant. Läsaren får hålla flera tankar i huvudet, för här serveras inga absoluta svar eller moralkakor – här observeras fenomenet yttre skönhet med nyfikenhet inför hur just fokus på detta har påverkat och påverkar människan, genom historien och i nutid. Som läsare får vi syn på andra och framförallt oss själva, vilket både är underhållande och ger insikt. Helhetsbetyg: 5.”
BTJ

Liv Strömquists blick på spegelsamhället

Som ingen annan sätter Liv Strömquist fingret på vår samtid. Nya boken Inne i spegelsalen är rolig, insiktsfull – och allt annat än smickrande.

Liv Strömquist slog igenom 2005 med succédebuten Hundra procent fett och har sedan dess etablerat sig som en av Sveriges största serietecknare och kulturpersonligheter. Med böcker som Einsteins fru (2008), Prins Charles känsla (2010), Kunskapens frukt (2014), Uppgång och fall (2016) och inte minst Den rödaste rosen slår ut (2019) har hon skapat sig en särställning som både skarp satiriker och folkbildare. Hennes serier är flerfaldigt prisbelönade, översatta till närmare tjugo språk och har dramatiserats flitigt. Liv Strömquist driver också podcasten "En varg söker sin pod" tillsammans med Caroline Ringskog Ferrada-Noli och medverkar regelbundet i podden "Stormens utveckling" tillsammans med bl a Ola Söderholm.