Omslagsbild: Sveriges långa historia

Utgivningsdatum: 2022-03-17
Recensionsdatum: 2022-04-06
ISBN: 978-91-1-307659-1

Sveriges långa historia

Människor, makt och gudar under 14000 år
Renjägarkvinnan på den skånska tundran blickar upp mot en gnistrande stjärnhimmel, tonårsflickan äter en portion hallon i darrande vetskap om att hon strax ska dränkas och den tyska trälpojken friköps och återförenas med sin gråtande mor.

Med sprudlande berättarglädje låter Jonathan Lindström den senaste arkeologiska och historiska forskningen förenas i en myllrande, engagerande och helt ny bild av Sverige under 14 000 år. I denna sammanhängande skildring av migrationer, kolonisationsprojekt, träluppror och tidigare okända bronsåldersriken, handelsvälden och stora slag får vi för första gången en verklig förståelse för historiens drivkrafter, och hur de verkar från forntid till idag. Enskilda människoöden varvas med rikens uppgångar och fall. Vi möter sveaköpmännen som på kamel tar sig till världsstaden Bagdad och den gutniske romveteranen Harkilar när han i sällskap av tjugo frustande krigare styr sitt roddarskepp över havet.

Jonathan Lindström, arkeolog och författare, har skrivit ett stort antal kritikerrosade faktaböcker som översatts till flera språk. Han erhöll Hertig Karls pris 2013, utsågs till Årets folkbildare 2007 och tilldelades Carl von Linné-plaketten för Årets bästa faktabok Allt om universum 2006 och Societas Archaeologica Upsaliensis Vetenskapliga pris 2011.

I sina böcker har han skrivit, tecknat och förklarat hur universum, hjärnan och evolutionen fungerar och utforskat avlägsna epoker som stenåldern och bronsåldern, berättat om nordbornas sexliv genom tiderna, löst mordgåtor och kartlagt världsbilder utifrån sina egna utgrävningar och forskningsprojekt. Han medverkar i radioprogrammet Spanarna och i Vetenskapsradion Historia i P1 och SVT:s Vetenskapens värld, har programlett SVT:s arkeologiska tv-serier Vikingaliv och De första svenskarna och är chefredaktör för tidningen Populär Arkeologi.

Carl von Linné-plaketten för Årets bästa faktabok 2006 (för Allt om universum)
Årets folkbildare 2007
SAU Vetenskapliga pris 2012