218

145

376g CO2e
ca 227 g

ca 4 g

ca 144 g

I Beirut hoppas Nicolas hitta sanningen om sin familj, den som hans mamma Nadia undanhållit. Han möter Pierre, mannen som var med när de flydde till Sverige. Han som nästan var som en morbror till Nicolas. Under ett par intensiva dagar turas de om att försöka minnas. Men minnet är bedrägligt. Det som Nicolas hoppas ska vara nyckeln till det förflutna öppnar upp nya låsta rum.

Vem är egentligen Pierre? Varför lämnade han Malmö? Varför duckar han för Nicolas frågor? Och varför vill Nicolas inte höra vad Pierre har att berätta?

I Beirut försöker Nicolas förstå dels hur han har blivit den han är, dels vad Pierre, Nadia och den pappa han aldrig träffat har betytt. Mötet med Pierre väcker också oväntade minnen till liv. Nicolas kastas tillbaka till barndomen, till Kontinentalbanan, järnvägsspåren som leder från Malmö ut i världen. Platsen där hans barndomsvänner för sista gången skingrades.

Med stor närvaro och övertygande komplexitet skildrar Raja Bahari i Kontinentalbanan hur svårt det kan vara att försöka förstå sig själv, sin bakgrund, identitet, och att skillnaden mellan sanning och lögn kan vara knivskarp och helt osynlig på en och samma gång.

Raja Bahari

Kontinentalbanan

I en lägenhet på sjunde våningen sitter Sayed. På ena väggen har han ett porträtt av Yassir Arafat, på den andra Per Albin Hansson. Där fantiserar han om att svenska språket inte ska föra oss längre bort från varandra, utan binda oss samman. Han reser runt och spelar i yttersta hemlighet in hur folk talar, på bussar, bibliotek, badhus. Meningarna klipper han sedan ner i sina beståndsdelar och kastar om till en ny berättelse om samtidens Sverige.

Sid har åkt till faderns hemland i Mellanöstern där han studerar arabiska, för att kunna läsa den roman hans farfar en gång skrev. Han förälskar sig i Salma, en frigjord men gift kvinna som blir hans vägvisare i staden. Han blir också vän med den fromme falafelförsäljaren Wissam, en vänskap som tar en oväntad vändning när Sid väljer att öppna sitt hjärta.

Stiga sol smälta is är en roman om jakten efter ett språk, en identitet, och att försvara sin individualitet.

Stiga sol, smälta is

Raja Bahari