Omslagsbild: Teatern

Utgivningsdatum: 2022-03-17
Recensionsdatum: 2022-04-04
ISBN: 978-91-1-311698-3

Teatern

Jenny Andreassons debutroman Teatern är en obarmhärtig, mörkt humoristisk och ömsint skildring av livet innanför den guldbeprydda fasaden till en kunglig teater. En skarp blick in bakom kulisserna på en stor kulturinstitution. Om konstens pris och om vad som händer när makten på en arbetsplats skiftar, flyter, blir farlig. Om att ställa sig den avgörande frågan: vill jag leva eller dö?

I ett palats mitt i Stockholm skapas magi, lek och storartad scenkonst sen mer än hundra år. Här arbetar landets största skådespelare, egensinniga egon, de upplyfta genierna. Här arbetar också en kvinnlig regissör. Hon är hyllad och omhuldad, men sliten och ganska trött. Hon slåss med sorgen efter en förlorad vän, och med relationen till en arbetskamrat som kanske, kanske inte älskar henne. Så tillträder en ny chef och atmosfären på teatern förändras. Regissören upplever att värmen runt henne övergår i kyla. Hon blir så klart smickrad när den nye chefen frågar om hon vill regissera Hamlet på Stora scenen. Det finaste man kan göra. När hon tackar ja så vet hon inte att det är början till slutet.

Jenny Andreasson, född 1973, är regissör. Hon var anställd på Kungliga dramatiska teatern under åren 2010-2020. Hon regisserar ofta pjäser av kvinnliga dramatiker genom historien. Teatern är hennes första roman.