Recensionsdatum: 2022-09-05
Mediekontakt: Sara Dobareh
ISBN: 978-91-1-312159-8

Charlotta

Charlotta är andra delen i serien Sidensystrar, en medryckande och modern romance i Jane Austens anda som utspelas i den nordiska societeten under 1800-talets början.

En strikt klasshierarki och underbara sidenvolanger i 1800-talets Åbo, där sömmerskan Charlotta drömmer om att hitta sin egen Mr Darcy.

När baron Ridderlöw anställer sömmerskan Charlotta som kammarjungfru åt sin syster, förändrads deras liv för alltid. I herrgårdens bibliotek hittar Charlotta den alldeles nyutgivna romanen Stolthet och fördom. Bokens idéer om att äktenskap byggs på kärlek, och hur den moderna kvinnans liv kan te sig förändrar Charlottas syn på kvinnans roll, den som tidigare alltid varit självklar. Men bokens moderna ideal sätts på prov när den krigshärjade baron Ridderlöw visar intresse för Charlotta. Har hon verkligen makten, som i boken, att följa sitt eget hjärta? Kan en vanlig tjänsteflicka få ett meningsfullt liv som hon väljer själv och drömprinsen?

Sara Medberg, född 1979, är författare sedan några år tillbaka. Hon älskar historia: Mr Darcy, Bridgerton, Jane Austen - inte nödvändigtvis i den ordningen. Hovet, tjänarnas vedermödor, mystiska slott, dimmiga vyer, ruiner, ja listan av intresseområden kan göras lång. Men först och främst är hon en berättare som vill förmedla historier och känslor. Hon är även doktorand vid Helsingfors universitet där hon forskar om unga kvinnors uppförandemanualer i 1700-talets Sverige.