Omslagsbild: Ondskans ekon

Översättare: Ingela Jansson
Utgivningsdatum: 2022-06-24
Recensionsdatum: 2022-07-11
ISBN: 978-91-1-311278-7

Ondskans ekon

Ondskans ekon är en gripande och hänsynslös roman om när det förflutna kommer tillbaka och hemsöker oss. Islands främsta deckarförfattare Arnaldur Indridason är tillbaka med en ny karakteristisk spänningsroman.

En kvinna hittas mördad i sin lägenhet i Reykjavik. På hennes skrivbord hittas en lapp med kriminalinspektör Konrads telefonnummer. Kvinnan hade tagit kontakt med honom strax innan sin död och bett om honom att söka efter det barn hon lämnat bort femtio år tidigare. Den nu pensionerade inspektören nekade henne hjälp, men driven av ånger börjar han göra efterforskningar för att förstå vad som hänt barnet. Spåren leder honom till en religiös sekt, där hemska händelser verkar ha utspelat sig. Ju mer han gräver i fallet, desto svårare får han att värja sig när det visar sig att spåren vävs ihop med smärtsamma minnen från hans eget förflutna och ekon av ondska från långt tillbaka i tiden.

Ondskans ekon är en stark bok om synder, skuld och ånger. Det är den tredje boken i serien om den pensionerade kriminalinspektören Konrad.

Arnaldur Indridason har totalt sålt mer än 1,3 miljoner exemplar av sina böcker i alla format enbart i Sverige sedan debuten med Glasbruket 2003. Efter den historiska Skuggasund-trilogin, som utspelar sig i Reykjavik under andra världskriget med Flovent och Thorson som hjältar, har Indridason lanserat en ny serie, med den pensionerade polisen Konrad som huvudperson. Flickan vid bron nominerades till Årets bästa översatta kriminalroman av Svenska Deckarakademin 2021. Ondskans ekon är roman nummer tre i Konrad-serien.