Sveriges historia: 13000 f.Kr-600 e.Kr.

"kunnigt, naturligtvis, men också elegant och ibland rentav humoristiskt"

"Welinder och Harrison gör det dessutom med den äran – kunnigt, naturligtvis, men också elegant och ibland rentav humoristiskt. Welinder berättar dessutom om senare årtiondens inomarkeologiska diskussioner, vilket i sig är en kulturgärning."
Daniel Braw, historiker

"väldigt tilltalande"

"Jag erkänner genast att första bandet är väldigt tilltalande. Och då menar jag inte sådant som pedagogik, grafisk form eller vackert färgtryck. Nej, det är Stig Welinders verkliga djupanalys av de 14.000 första åren som är behållningen. Äntligen plats för en nytolkande historieskrivning om perioder talat i tungor om trattbägare och kamkeramiker, eller olika sorters stammar som ömsom krigat ömsom brukat jorden i ett halvmytiskt förflutet vilket ofta nog kallats svenskt."
Jan-Olov Nyström

Expressen om Sveriges historia del 1 och 2
"glöm inte bort att slå in Welinder och Harrison i årets hårda paket!"

"Som läsare väntar man nu bara på nästa volym av Sveriges historia. Det är roligt när historien utmanas med nya frågor och nya svar. Riktigt roligt. Lite som julafton. Alltså: glöm inte bort att slå in Welinder och Harrison i årets hårda paket!"
Christer Hugo

"Historia som spår i sanden"

"Kanske Stig Welinder har skrivit sin “läsebok” i sanden, men det var värt mödan. För sådär tjugo sekler sedan trodde romarna att det gick en nervtråd direkt från det vänstra ringfingret till hjärtat. Vi importerade tanken. Därför sitter vigselringen nu där den sitter. Den här boken är precis detta. En vacker påminnelse om det vi sedan länge har glömt att vi bär med oss."

"rätt anslag i boken"

"Så vad tycker jag då? Jo jag tycker att Stig lyckats väl med ett svårt uppdrag. Jag kan för mitt liv inte se att en strikt kronologiskt upplagd bok skulle väcka "massornas intresse" idag. Det stilistiska grepp Stig valt fungerar betydligt bättre rent litterärt. Skall man använda sig av boken kräver det dock lite mer eftertanke, eller kanske snarare att man ställer rätt frågor till den. Det fungerar inte att fråga vad hände under äldre bronsålder utan snarare så skall frågan formuleras i stil med hur förändrades människors förutsättningar under tiden 2000-1500 f.Kr. Jag anser att man har valt rätt anslag i boken, och jag tycker att det är oerhört bra att man lyft fram all den kunskap som exploateringsarkeologin runt om i landet bidragit med, inte minst därför att det sannolikt är den arkeologi som landets läsare har mött i dagspress och TV."
Leif

"en ambitiös sammanställning"

"Det är en ambitiös sammanställning som tyvärr blir lite tradig emellanåt. Som intresserad och lärare i historia var det en givande läsning. Den kommer säkert finnas med på diverse utbildningar som kurslitteratur. /.../
Den stora förtjänsten med denna nya satsning är naturligtvis att den svenska historien uppdateras. Gamla sanningar vänds upp och ner och man får till sig nya kunskaper som den akademiska världen har känt till, men som inte har fått en stor spridning.
Ett tydligt exempel på detta är när författaren inte längre använder indelningen stenålder-bronsålder-järnålder som länge varit vedertaget. Som inledning av en historisk resa var det lite trögstartat, men jag ser mycket fram emot nästa del som handlar om medeltiden och är skriven av Dick Harrison."

Maja Hagerman om Sveriges historia

"Det Welinder gör är egensinnigt, rent av halsbrytande, men också förståeligt. Man kan inte enkelt sammanfatta det stora forskningsgenombrott som ägt rum. Det är ett sammelsurium över 13 000 år och han beskriver det. Han har löst en omöjlig uppgift genom att göra sin egen bok. Den är full av knastertorra fakta, men också roliga detaljer gärna levererade med underskruv. Då och då möter man också enskildheter av drabbande poetisk kraft.
/.../ Det är en krävande bok som man kan sluka, reta sig på, överraskas av och helt enkelt inte bli riktigt klok på. Något standardverk i ordets rekorderliga och kanske tråkiga mening är det inte. Inte heller ett verk jag skulle våga använda som uppslagsbok, eftersom en del sakupplysningar tycks opålitliga. Men det är ett mycket rikt verk som är storslaget upplagt och som det tål att återkomma till och begrunda."
Maja Hagerman

"Historiebok där allt är nytt"

"- Allt är nytt. Arkeologin förändras hela tiden, och det grävs otroligt mycket i Sverige. Jag vågar påstå att det under de senaste 20 åren grävts mera än under hela tiden innan. Och det för ju med sig mängder av fynd som inte fanns med i tidigare böcker. Dessutom skriver jag mycket om människor som inte självklart syns i fynden och därför sällan finns nämnda i historieböckerna. Så som barn, gamla, trälar eller till och med kannibaler."
Stig Welinder i Sanna Bergens artikel

Läs artikel i Svenska Dagbladet om Norstedts historieprojekt

"Historien måste alltid skrivas om och nu är det dags igen. Fyrtio år efter det senaste standardverket sjösätter Norstedts förlag Sveriges historia. Kungar och krig får stå tillbaka för kvinnor och sociala frågor. Men är vi svenskar verkligen så historieintresserade som vi tror?"
Läs artikel av Johan Sjöstrand i Svenska Dagbladet