Global nedkylning

Fredrik Charpentier Ljungqvist intervjuas i En bok, en författare

Intervju med historikern Fredrik Charpentier Ljungqvist som i boken "Global nedkylning" berättar om jordens klimatförändringar under de senaste 10 000 åren, samt vilken betydelse dessa haft för människan.

”Historisk klimatdramatik”

"Global nedkylning är en tankeväckande bok om klimatet under de senaste 10 000 åren. Och den kan komma att få stort inflytande."
Anders Edwardsson

”populärvetenskap av högsta klass”

"Det är populärvetenskap av högsta klass som alltså inte kräver att läsaren kan facket. Han tar med läsaren på en riktig rysare genom historien om vädret. Vi får följa hur kulturer samvarierar med naturen där klimatet är en helt avgörande faktor för mänsklig överlevnad, ofta förbisett av allmänhistoriker. Särskilt samhällen i marginalen – folk i till exempel öknar och polarområden – är extra känsliga för klimatförändringar. /.../ Han levererar naturgeografisk och kulturhistorisk kunskap från världens alla hörn. Bokens verkliga styrka är just perspektivet: naturens och kulturens samspel över tid, efter den senaste istiden. Han lyfter fram forskare och deras forskning och kastar ljus över de olika strömningarna i
klimatdebatten."

Anders Tidström, Nerikes Allehanda

"mer avgörande än klimatets variationer är hur vi människor hanterar dem"

"Ljungqvist är varken skeptiker eller alarmist, han är en historiker som försöker påvisa sambanden mellan klimatförändringar och historiska skeenden. Han förnekar inte betydelsen av antropogena ökningar av växthusgaser. Men han bjuder på en del tillnyktrande påpekanden. Om isbjörnarna hotas av utrotning på grund av pågående uppvärmning, hur klarade de då senaste interglaciala optimat, som varade i 4 000 år? Vi har haft en alltför naiv bild av klimatet, ekologin och geologin som något stabilt och långsiktigt. Förmodligen beror den bilden på alltför korta tidshorisonter och minnesbilder – ett människoliv är så försvinnande kort i en geologisk tidsskala – men också på myten om den ”ekologiska balansen”. Naturen är sällan eller aldrig i balans. Och vad är det som gång efter annan tippar balansen? Rätt gissat: klimatförändringar."

Björn Gunnarsson

"berättar initierat"

"En intressant bok, välkommen och på sitt sätt befriande av det skälet att författaren griper sig an ett ämne, tidigare något försummat, som ger läsaren möjlighet att i någon mån bilda sig en fri uppfattning i frågan om vår tids globala uppvärmning, dess orsaker och förmodade följdverkningar."
Fredrik Sjöberg, Svenska Dagbladet

"Boken borde vara obligatorisk läsning"

"Boken borde vara obligatorisk läsning för alla som är ett uns intresserade av klimatförändringar på långa tidsskalor, och som har ett intresse av att förstå hur historien kanske behöver omvärderas utifrån mer klimatologiska förhållanden snarare än enbart förändringar i samhällsstrukturen. Starka rekommendationer från mig alltså. Bra jobbat Fredrik!"

"en allmänbildande snabbspolning av historien"

"I en allmänbildande snabbspolning av historien jämför han människans levnadsöden på olika platser med de samtida klimatvariationerna. I fallet medeltiden dömer han solklart första ronden till klimatskeptikernas fördel. /.../ I andra ronden vinner dock klimatvarnarna på poäng."
Emil Schön