Efter mörkrets inbrott

"Murakamis underbara, underbara språk"

"Nu låter det som om allt vore ett pompös-pretentiöst-seriöst nattsvart epos. Så är det inte. Efter mörkrets inbrott rymmer mycket humor och lätthet. Det är en roman som andas film, TV och musikvideor. Detta, att skriva med både yta och djup, gör Murakami till en säregen berättare som passerar gränsen för varats olidliga lätthet. Det är vackert. Det är skört. Det är ett språk som gör ont att läsa och ändå känns som en smekning mot huden."
Emelie Eleonora Wiman-Lindqvist

 
"EEEE" /Elle

"formuleringar så vackra att man hela tiden vill gå tillbaka i texten för att njuta av dem på nytt. Och man slår igen boken med nytt hopp och värme i hjärtat."

"en klart läsvärd roman" /Norrländska Socialdemokraten

"Klart är att Murakami har ett utpräglat sinne för att forma psykologiska porträtt och en stark förmåga att bygga upp magiska, suggestiva miljöer. Detta gör "Efter mörkrets inrott" till en klart läsvärd roman."
Kent Lundholm

 

"Efter mörkrets inbrott” är en Mura­kamibagatell. Helt betagande."
"Det är ett förtjusande och skrämmande kosmos som bryter fram"

"Jag tror det är nyckeln till den globala förtjusning Murakamis författarskap väcker: den övertygande känslan av att det går att börja om, att sätta sig upp mot marknadssamhällets krav på lydnad, att förändra världen. Min lokala förtjusning är också stor."
Ulrika Milles

 

"annorlunda och speciellt"

"”Efter mörkrets inbrott” utkom ursprungligen 2004. Det rör sig om en mellanbok, skriven i pausen mellan de mer ambitiösa romanprojekten ”Kafka på stranden” och ”1Q84”. Många kommer nog att störa sig på den för att den är osammanhängande och saknar ett riktigt slut. Själv gillar jag den just därför, även om det finns en del annat att klaga på.

Vi kommer in mitt i ett pågående drama, med okänt förspel och ovisst slut, och lämnar det när ljuset i salongen tillfälligt tänds igen, i pausen till nästa natts akt. Kvar dröjer sig bara en känsla av att ha varit med om någonting – för att låna Murakamis två favoritord – annorlunda och speciellt." 
Fabian Kastner

"en accelererande spänning i texten som håller läsarens intresse på topp" /Länstidningen Östersund

"Och i den här kretsen av till synes missanpassade individer pågår en slags existentiell diskussion om livets mening och människans utsatthet. Prosan är avskalad och direkt som vid regianvisningar, dialogen också okonstlat rak. Men det finns en accelererande spänning i texten som håller läsarens intresse på topp."
LO Rindberg


 

"På något sätt är man aldrig exakt densamma som innan man reste iväg."

"Jag ger upp. Just när jag trodde att jag hade tröttnat på Haruki Murakamis oändliga litterära vevande om tjusiga unga kvinnor, onda små tomtenissar och mystiska portaler till andra världar (ja, jag menar 1200 sidor 1Q84) kommer han och slår undan fötterna på mig igen. /.../
De känslor och stämningar som finns kvar efter en utläst Murakamibok är som efter en resa. På något sätt är man aldrig exakt densamma som innan man reste iväg."
Lena Kvist

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på sajten. Genom att fortsätta godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Norstedts nyhetsbrev

Nyheter om nya böcker och författare. Utvalda erbjudanden och inbjudningar till författarkvällar. Spännande läsning.

Den här webbplatsen är skyddad av Google Privacy Policy och Terms of Service.