Det fördolda

Tyska pressröster om boken

"Det märks att Hjorth och Rosenfeldt skrivit film- och tv-manus. Teve är idag det ledande deckarmediet. Det var endast en tidsfråga innan de excentriska, avgjort osympatiska karaktärerna ur amerikanske teveserier som ”The Closer” eller ”Dexter” skulle göra sitt intåg i litteraturen. Så ”Det fördolda” är definitivt ett tidens tecken bland svenska deckare. Och Hjorth och Rosenfeldt har byggt in en påminnelse om sina föregångare också. En av figurerna i Sebastian Bergmans skugga är Haraldsson, en katastrofalt inkompetent småstadspolis. Han är en trogen avbild av Kristiansson och Kvant, de båda lata, töntiga patrullerande polismännen som hos Sjöwall och Wahlöö saboterar den ena polisinsatsen efter den andra. Också ett skäl till att läsa deras romaner en gång till."
Tagesspiegel

"Årets bästa Sverigedeckare
Hjort och Rosenfeldt har sammanställt ett lyckat persongalleri för sin deckare. Huvudkaraktärerena och deras konflikter är, även om de ibland bara antyds, så stimulerande att man verkligen längtar efter en fortsättning. Eftersom de båda svenskarna dessutom har lyckats få till en spännande deckarhandling med många vändningar får man med gott samvete beteckna denna polisroman som bästa svenska deckarexport året 2011."
Die Welt

"Bisarrt romantisk och brutal
”Det fördolda” är en imponerande deckardebut av svenskarna Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt – psykologiskt förtätad och med överraskande vändningar och en ovanlig utredare."
3sat.de

"Författarduon Hjorth/Rosenfeldt utnyttjar sina rika erfarenheter från film- och tv-branschen. Det märks på de antagonistiska karaktärerna, med vilka de bestyckar sin deckare, och det rätlinjiga handlingsförloppet som ändå bjuder på allehanda vändningar och finter. Med det här välkonstruerade pusslet har de verkligen lyckats med sin debut."
Berner Bär

"Och som så ofta i skandinaviska polisromaner bjuds vi i ”Det fördolda”– där mannen som inte var någon mördare ändå faktiskt är en sådan – framförallt på en imponerande personskildring. Utredningsgruppen som Sebastian Bergman arbetar åt består nämligen av intressanta, intelligenta, fiffiga och sammansatta karaktärer som skänker läsarna flera möjligheter till identifikation och bidrar till nöjet att läsa boken. Jag ser verkligen fram emot nästa roman med Sebastian Bergman och teamet från Rikskrim."
Buch-pr.de

"Sebastian Bergman, kriminalpsykolog: Du kommer att älska att tycka illa om denne man!"
Buchreport

"Med ”Det fördolda” har den svenska författarduon Hjorth och Rosenfeldt gjort en lysande entré i deckarvärlden."
Culturmag.de

"”Det fördolda” är en skandinavisk polisroman av absolut bästa sorten! De båda författarna har gjort en topprestation när de skapat karaktärerna. Varje figur ligger osannolikt nära verkligheten. Det är värt att framhålla detta eftersom romanen inte fokuserar på bara en enda figur, utan flera huvudpersoner spelar en likvärdig roll. Sebastian Bergman är en karaktär som vi hittills inte stött på i kriminalgenren. / … / Med den här boken tar du en risk, du riskerar din tid och att inte kunna göra någonting annat utom att läsa i denna bok. Är du beredd att ta den risken? Läs då ”Det fördolda”. Du kommer om och om igen att bli överraskad medan pusselbitarna faller på plats, och sista sidan bjuder på ännu en helt oväntad bit som kommer som en chock för dig och som gör dig lycklig. Det är inte sista gången vi hör talas om Hjorth och Rosenfeldt!"
Denglers-Buchkritik.de

"Snabba snitt, många perspektivväxlingar och en enkel men uttrycksfull satsbyggnad bjuder från första sidan på ett högt tempo utan att därför stå i vägen för de olika stegen när polisarbetet fortskrider. Precis som i den klassiska polisromanen sätts de olika pusselbitarna ihop den ena efter den andra tills de ger en helhetsbild. Läsaren kan hela tiden följa med i arbetet och spänningen hålls vid liv ända fram till sista sidan."
Krimi-Couch.de

"De olika karaktärerna är mycket bra skildrade och utarbetade i detalj, liksom också intrigen. Gruppmedlemmarnas privata bakgrund och inbördes relationer, konflikter som uppstår ur dessa – alltsammans flyter ihop med den egentliga deckarhandlingen och leder till ibland mycket överraskande vändningar som om och om igen lockar in läsaren på fel spår.
Äntligen kommer en ny spännande skandinavisk deckare som inte dystert stapplar omkring utan lättläst flyter fram och får läsaren att definitivt längta efter nästa bok i serien!"
Krimikiosk.blogspot.com

"Vilken härlig bok! Vilken härlig utredare! Här står vi inför första delen i en stark serie som förhoppningsvis snart kommer att få en uppföljare. Sebastian Bergman släpper inte den som har gett sig i lag med honom. Sömnlösa nätter p.g.a. sträckläsning garanteras."
Leser-Welt.de

"Laddad deckardebut" Norrtelje Tidning

"Spännande och välskrivet av den nya deckarduon."

Margaretha Levin Blekastad

"en yderst velfungerende og underholdende bog"

"Effektiv, velskrevet og fejlfri er tre nogenlunde præcise etiketter at hæfte på den svenske forfatterduo Michael Hjorths og Hans Rosenfeldts første kriminalroman, ’Manden der ikke var morder’."

Intervju med Hjort/Rosenfeldt (danska)
"Grattis! Den bästa svenska debuten sedan Larsson...?"

"Efter några sidors läsning är jag fast. Sedan har jag svårt att släppa boken.
Den är bra. Riktigt bra."
Per Erik Tell

"Rosenfeldt och Hjorth vet precis hur en spänningsslipsten ska dras"
"Sensationellt bra svensk kriminalroman"

"Det händer inte ofta, knappt ens varje år, men när det inträffar är det både välkommet och minnesvärt. Att få tag i en bok som vägrar släppa taget. Som har sådant driv och sådan energi att det enda man vill göra är att läsa.
 Hjorth/Rosenfeldts debutdeckare ”Det fördolda” är en sådan bok. /.../
Boken är spännande, intressant, med bra karaktärer och skriven på ett ledigt språk."

"...men Sebastian Bergman får jag bara här. Och jag vill verkligen ha mer"

"Det är också just skildringarna av poliserna och Sebastian Bergman som gör att jag är väldigt taggad på att läsa nästa del i serien, som jag ju inser att kommer dröja ganska länge innan den kommer ut. Vill jag få en juste deckarhistoria kan jag få det på många fler ställen, men Sebastian Bergman får jag bara här. Och jag vill verkligen ha mer."

"Jag vill ha uppföljaren n-u!"

"”Det fördolda” har allt det vanliga; ett mord, en grupp poliser, en påfrestande typ – psykologen Sebastian Bergman – som inte jobbar enligt regelboken och pga det irriterar de andra till max, lite relationer, lite kärlek och fluff. Precis som det brukar vara alltså, fast här mycket bättre. Ett fräscht ‘just det, det är ju så här det kan kännas!’ efter man vadat igenom högar av mediokra deckare. Humor, driv, intressanta spänningar mellan huvudpersonerna, trovärdig historia, inte en kursiv mördare och inte ett flåsigt slut där hälften av trådarna lämnas oredovisade. Den här håller från början ända fram till sista ordet. Tänk Nesbø-kvalitet liksom. ”Det fördolda” är en av årets allra bästa deckare för mig, och det är en jättebra debut. Det ska dessutom bli en serie (och teveserie!) och det är jag glad för. Jag vill ha uppföljaren n-u!"
Johanna L

"en välskriven historia med ett mycket väl genomarbetat persongalleri" /Skånska Dagbladet

"Trots det blodiga mordet är Det fördolda en kriminalroman där action och bloddrypande detaljer får stå tillbaka för en betydligt mer intressant skildring av vardagliga men komplicerade och infekterade relationer mellan människor. Den skickligt stegrande spänningen ligger i den långsamma kartläggningen av Rogers liv och den ger mersmak."
Gunilla Wedding, Skånska Dagbladet

"en deckare med befriande humor" /Marie Peterson

"Jag brukar sällan flagga för serier, men det här är så pass bra att jag gör ett undantag. /.../Kring Sebastian finns ett team med personer som är både intressanta och gripande. Jag bar dem med mig flera dagar och kan inte minnas när det hände senast efter läsningen av en krimbok. Stjärna i kanten också för att vi slipper disk och dagis och för deras befriande humor. Spänningslitteratur brukar ta sig själv på så väldigt stort allvar."
Marie Peterson, Icakuriren

"en riktigt bra deckare"

"Rosenfeldt och Hjorth tillför den svenska deckarscenen något. De har etablerat ett författarskap som visar på fantasi, inlevelseförmåga och ett gott förhållande till språket. De har också något mer än bara en deckarintrig att berätta, de vill gärna gå djupare än brukligt i det mänskliga psyket. Det känns lovande inför fortsättningen."
Mats Palmquist

"höstens starkaste polisroman" /Femina
"imponerande debut" /Café