Modemanifestet

"En manual för den som faktiskt vill och vågar ändra livsstil"

"Som motgift till fredagens shoppinghets föreslår Hedström bland annat klädbytarfester, där man kan umgås och byta kläder under opretentiösa former – och byter man bara ut ordet 'kläder' mot böcker, golfklubbor, keramik eller vad som helst annat inser man snart potentialen i denna konsumtionskritiska gör det själv-estetik.

Läst på så vis handlar Hedström och Schoris bok inte bara om hur man varierar sin garderob på ett billigt sätt, utan den blir en sorts självhjälpsbok för alla som ser bristerna i konsumtionssamhället men inte vill avstå från livets estetiska nödtorft. Så sätt i gång, klipp av jeansen och färga det gamla linnet med rödvin. Det är både stilsmart och politiskt korrekt." /Bo Madestrand

"Inspirerande upprop för hållbart mode"

"I Modemanifestet kan den modeintresserade hitta en mängd tips och tricks för att få kläderna att vara längre. Det mest bestående intrycket av boken är att hur vi shoppar nu, hur vi köper kläder inte är hållbart i längden och att vi faktiskt inte behöver göra på det sätt vi gör nu. Sofia Hedström manar till en revolution i våra garderober och Modemanifestet får onekligen mina fingrar att klia av kreativitet och jag är mycket mer sugen på att gå loss med saxen i mina klädhögar än att gå en shoppingrunda." /Kristina Nilsson

Sofia Hedström om klädernas påverkan i TV4 Nyhetsmorgon
"Tankeväckande bok som sätter klädkonsumerandet i ett helt nytt ljus"
"Om vi slutade shoppa" smp.se

"Det finns många anledningar att sluta shoppa kläder. Garderoben är full, pengarna är slut, du köper alltid fel. Gemensamt för de flesta som ens reflekterar över att de shoppar kläder är att de redan har mer än de behöver. Själv äger jag tio par svarta byxor. Det finns inget vettigt i det. Om det valet är att inte köpa något alls, och många väljer samma sak, kommer det att förändra världen. Modemanifestet är en bok om konsumentmakt genom att inte konsumera. Det är dags nu."

Rebecka Åhlund

"Modemanifestet i SvT Gomorron"
"Modejournalisten Sofia ger ut kokbok för kläder" Skaraborgs Läns Tidning

"Vinsterna med att vara stilsmart är många. Ekonomin, miljön och passionen för mode tjänar alla på att vi drar ner på konsumtionstakten. - Det är kul att vara stilsmart. När vi shoppar är vi passiva konsumenter, när vi lär oss att kombinera och förändra det vi redan har blir vi aktiva, säger Sofia"

Karin Kvarnlöf

"Ett år utan shopping" SvD