Min kamp 6

"Det är examen och författaren har satt på sig kostym. Den sitter som smäck." /Hallands Nyheter

"Vi kan tala om blicken, vi kan tala om språket. Men om vi menar allvar borde vi tala om RÖSTEN som pyr mellan raderna och bränner bort allt ovidkommande ludd och sätter sig rakt i hjärtat. Det är examen och författaren har satt på sig kostym. Den sitter som smäck."
Magnus Ödmark

 

"en smärtsam illustration av kampen mellan livet och litteraturen" /Annina Rabe, Tidningen Vi
"Betyg 4" /Magnus Utvik, Gomorron Sverige
"en utmärkt fullbordan av ett betydelsefullt verk" /UNT

"Den leda vid ämnet Knausgård och hans megalomana projekt som uppstått när den litterära offentligheten mättats med hans namn tusen gånger om, är som bortblåst vid denna sjätte del. /.../

MEN DET ÄR INTE det ömtåligt privata eller det självpåtagna vansinnet att mangla ut tusen och åter tusen sidor om sitt eget liv, som utgör Knausgårds unicitet. Det är hans stilistik, hans precisa prosa och hans förmåga att väva ihop dessa enorma mängder text till formfulländning. Livet spretar utav bara helvete, men texten gör det inte."
Therese Eriksson

 

"en viktig och originell milstolpe i den samtida litteraturen" /Kristianstadsbladet

"Det som jag tycker absolut bäst om hos Knausgård är hans totala närvaro - att han litar på sina minnens "absoluta gehör" - men också att han så smärtfritt kan frigöra sin text i både tid och rum. För samtidigt som han läser en bok om Lilla Spöket Laban för sina barn så befinner han sig djupt inne i en vindlande, filosofisk betraktelse över begrepp som jaget och duet. Det är i sådana ögonblick som han öppnar sin prosas alla slussar. Skredet går och associationerna blir obegränsade och oförutsägbara. Men hans flöde är ständigt kontrollerat, det behåller sin riktning! /.../

Hur det nu än kommer att bli med den saken så kan vi samtidigt konstatera att Karl Ove Knausgårds storslagna romanprojekt inte bara tar andan ur dig utan att "Min kamp" redan har blivit en viktig och originell milstolpe i den samtida litteraturen."
Thomas Kjellgren

"Det är en innehållsrik, oförtröttlig och oförglömlig bok med lyckligt slut." /GP

"Sällan har jag läst någon så gripande, sinnlig och exakt skildring av livet med småbarn.

Eller någon så ärlig beskrivning av de parallella förekomster av bitterhet och kärlek som kan finnas i ett äktenskap. /.../


Det är en innehållsrik, oförtröttlig och oförglömlig bok med lyckligt slut. Som gör en saligt utmattad. Författarrösten är varm och livfull. Den tillhör en äkta romantiker."
Kajsa Öberg Lindsten

"Det är en fantastiskt ambitiös ansats, och mäktig läsning."

"Det är en fantastiskt ambitiös ansats, och mäktig läsning. Knausgård är en lysande essäist, inte minst som litteraturkritiker. /.../

Med "Min kamp 6" tar Knausgård steget ut ur det lokala, in i det historiska, med syftet att också förstå det historiska som något lokalt, konkret. Dekonstruera dess grammatik, locka fram dess ansikte."
Henrik Petersen

 

 

 

"Uppriktig Knausgård når rakt in i läsarens hjärta." /DN

"Och det är detta "vare sig han vill" som utmärker och medaljerar Karl Ove Knausgårds provokativt betitlade "Min kamp". I floden av mer eller mindre seriöst syftande självbiografier kan vi jämföra Knausgårds med den samtidigt aktuella Lars Noréns uppföljare till sin "Dagboken". Där den geniförklarade svenske poeten och dramatikern Norén ideligen skyddar sig bakom sin fåfänga och småborgerligt positionerar sig, ställer sig den - vid projektets inledning relativt okände - Knausgård helt naken i all mänsklig skröplighet. Bägge författarna är intressanta och läsvärda, men Knausgård är den ende av de två som når in i läsarens hjärta, känns uppriktig och faktiskt satsar allt."
Jonas Thente

 

"Min kamps storhet ligger inte i det anekdotiska /.../ utan i de förtätade nyckelscener där livet ligger liksom vidöppet och dallrar inför det nakna medvetandet"

"Ja, Min kamps storhet ligger inte i det anekdotiska, inte i berättelsen om fadern och sonen, kvinnan, barnen, författarskapet och alla lätt igenkännliga konflikter som följer med den moderna tillvaron, utan i de förtätade nyckelscener där livet ligger liksom vidöppet och dallrar inför det nakna medvetandet – och även om Knausgård måste ta sats några hundra sidor för att nå dit så är det alltid där han förr eller senare landar. I de scenerna, och det finns några stycken också i sexan, visar han sin litterära uppriktighets sanna värde."
Johan Wilhelmsson

"Final bortom förväntningarna"

"Allt är imponerande, hans otrohet mot litterära förväntningar, hans ibland lysande, ibland besvärande utvikningar i allehanda ämnen och beläsenheter, hans nebulösa omfamning av det egna jagets utsträckning och så hur han slår in sina monumentalmålningar av detaljrealistiska vardagar i texten med en slags imperial självklarhet. Då förstummas man, vad är liv och vad är litteratur? Knausgård avskaffar frågan, skriver samman.

Jo, man fångas och ger upp."
Jan-Olov Nyström


"Litterärt storverk slutfört" /BT

"Det är något märkvärdigt med Knausgårds prosa, betvingande och påträngande skapar den trots sin förmenta enkelhet en nästan fysisk närvaro av innehållet. /.../

Därmed sätter Knausgård punkt efter att ha åstadkommit något av det mest magnifika litterära verk man kan föreställa sig."
Bo W Jonsson

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på sajten. Genom att fortsätta godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Norstedts nyhetsbrev

Nyheter om nya böcker och författare. Utvalda erbjudanden och inbjudningar till författarkvällar. Spännande läsning.

Den här webbplatsen är skyddad av Google Privacy Policy och Terms of Service.