I ”Minecraft” skriver Linus Larsson och Daniel Goldberg om Markus "Notch" Persson, en uttråkad programmerare som blev världskändis och mångmiljonär. Persson skapade ett spel ”Minecraft” på fritiden som fängslat mer än trettio miljoner användare. Spelet är som en digital version av Lego.
Linus Larsson intervjuas av Mattias Österlund.
"Daniel Goldberg och Linus Larsson berättar, både målande och drivet, om upphovsmannen Markus Perssons bakgrund och om hur ett spel kan bli en social plattform. Det här är en bok som är svår att lägga från sig när man börjat läsa. Läs den!"
Katarina Strömberg
Lyssna på Daniel och Linus ca 1 h in i programmet.
"Linus Larsson och Daniel Goldberg som båda är spelexperter och journalister har skrivit boken Minecraft, om det svenska spelundret och Markus Persson, som många som inte är så spelintresserade inte känner till, men utomlands är han en superstjärna."
ca 37 min in i programmet.
"Journalisterna Daniel Goldberg och Linus Larsson har gjort ett gediget arbete i att kartlägga Markus Perssons liv och fenomenet Minecraft. Med mängder av intervjuer avhandlar de allt från Markus barndom till hur en hel kultur har vuxit upp kring Minecraft, hur fansen klär ut sig till figurer i spelet och hur spelare lägger upp videos över sina konstruktioner på internet. Det är en bok om en obegriplig framgångssaga, där den tystlåtna pojken som helst spenderade sin lediga tid framför datorn växte upp till mångmiljonär."
Caroline Axelsson
"Boken ger en intressant inblick i inte minst spelbranschen men också i Marcus liv och hur han skapar en världssuccé som vågar gå utanför den klassiska lådan. "Minecraft" kan kort beskrivas som den ultimata legohinken, där spelaren släpps ner i en fyrkantig och pixlig värld där det mesta går att skapa, bara du har fantasi nog. /.../
Men som dokument är det ändå läsvärt och visar vad en människa som inte alltid har haft det så lätt kan åstadkomma."
"Goldberg och Larsson demonstrerar också detta tydligt i sin bok. De visar hur Minecraft inspirerar inte bara till spelande, utan också till skapande. /.../ De skildrar Perssons liv ingående, men det bestående intrycket är att de är mer intresserade av att skildra hans rötter i spelkulturen än att skildra hans turer med privatjet och miljoner. /.../ Minecraft är ett instruktivt exempel på den nya spelkulturens genomslag och Sveriges roll i denna kultur. Det är värt att fira och förstå – något Goldberg och Larsson gör i ”Minecraft” på ett fint sätt."
Nicklas Lundblad
"Berättar den makalösa historien om hur en av världens största spelsuccéer skapas. Det är också historien om en pojke som växer upp i skuggan av missbruk, inte passar in i skolan, men till slut ändå lyckas hitta sin plats i livet. På vägen berättas också om bakgrunden till det som kallas "det svenska spelundret"."
"sådan fantastiskt uppmuntrande vacker berättelse /.../ jag tycker den här boken är fantastiskt bra, inte skriven för den som bara gillar spel utan för alla /.../ jag ger den här ett 4:a utav 5."
"Om ett av världens mest populära dataspel; Minecraft, som spelas av 40 miljoner människor världen över. Bakom spelet hittar man svensken Markus Persson, eller "Notch" som han kallas i spelvärlden. I den nya boken "Minecraft. Block, pixlar och att göra sig en hacka" kan man läsa om framgångssagan."
"P3 Spel träffar Jens Bergensten på det svenska spelföretaget Mojang. Han berättar hur dom tänker när dom introducerar nya spelare för Minecrafts fyrkantiga värld."
Nyheter om nya böcker och författare. Utvalda erbjudanden och inbjudningar till författarkvällar. Spännande läsning.