Torka aldrig tårar utan handskar: 3. Döden

"Betyg boken: 5" "Betyg uppläsning: 5"
"aaaaa" /Allas

"Det här är en av de mest angelägna samtidsskildringarna som väcker svåra frågor - precis så som de bästa böckerna gör."

"Gardell avslutar med bravur"
"Resultatet är helt lysande" /FOLKBLADET VK/VF

"Resultatet är helt lysande för sanningen är ju så klart att det inte finns någon gräns. ”Det som berättas i den här historien har hänt, det hände här…” Det sägs flera gånger genom böckerna och serien och att få fram det genom bokens själva struktur är en av de saker som inte bara gör böckerna till det viktigaste utan också det bästa som skrivits på länge.

Men det är i slutet av boken som den reser sig upp som ett monument över alla de som dog. Då Puls begravning skildras, men det är inte bara Puls, utan också alla de bortglömdas begravning.

Alla de som gjordes heterosexuella genom sin familjs lögner om cancer (inte aids) efter att de dog. På ett nästan magiskt vis låter Gardell alla dessa personer ta gestalt genom bokens karaktärer och ger dem den upprättelse de möjligen kan få så här många år senare. Det är då minnet av dem reser sig upp och lever vidare."
Elin Larsson

 

"Fullbordar omistlig trilogi" /NWT

"Svidande gör Jonas Gardell upp med läkarkår och ansvarig socialminister, som han hävdar lät de tidigt aidssjuka lida och dö i onödan. Till äcklets gräns för han sina läsare med sina kroppsliga beskrivningar. Till hudlöst engagemang inbjuder han med sin berättelse om människans dröm om kärlek och hennes förmåga att pruta ner livskraven.

Med sin trilogi räddar han en viktig del i vår samhällsutveckling från tystnad och därmed också från glömska.

Det är därför Torka aldrig tårar utan handskar är omistlig."
Inger Dahlman

"Ett glödande nutidsdrama"

"Med denna del återfinner Jonas Gardell glöden från den första delen av trilogin. Ja, kanske att denna avslutande bok överträffar de två tidigare. /.../

Detta är en berättelse om ett stycke nutidshistoria som måste bli ihågkommen."
Jakob Carlander

"kan bli en klassisk svensk kärleksskildring" /DN

"Den livslånga kärleken mellan Rasmus och Benjamin i Jonas Gardells ”Torka aldrig tårar utan handskar” kan bli en klassisk svensk kärleksskildring. /.../

De sista kapitlen hör – utan att avslöja något om ”hur det går” – till det bästa Gardell skrivit."
Ola Larsmo

"Sorgligt och ljust efterlängtat avslut"

"Detta är en fantastisk romansvit som har lyft upp en ouppmärksammad del av vår svenska samtidshistoria. Den borde läsas av alla."
Christina Skagert

 

"Gardell skänker mod & styrka" /Gefle Dagblad

"I Gardells trilogi är även samhället en av huvudpersonerna. Det är en viktig del av förklaringen till romanernas kraft och betydelse, och som ger dem deras höga angelägenhetsgrad. /.../

Jonas Gardells trilogi "Torka aldrig tårar utan handskar" kommer att läsas av nya generationer. Den kommer att inge mod, skänka styrka."
Crister Enander

"Ett storverk" /Jan Guillou

"När Jonas Gardell nu i höst, rättvist och till stående ovationer från Litteratursverige, tar emot Augustpriset för sin romantrilogi "Torka aldrig tårar utan handskar", så är det en möjligen förarglig men otvetydig triumf för den politiska romanen. Jonas Gardell är nämligen en politiskt agiterande författare, även om han tycks vilja skyla över det ibland, och det här är det viktigaste han skrivit."
Jan Guillou

 

"Hjärtskärande avslutning"

"Tredje boken, benämnd ”Döden”, är om möjligt än mer gripande och hjärtskärande än de två tidigare /.../

Jonas Gardell knyter med denna tredje del ihop sin romansvit på ett elegant sätt. Inga trådar lämnas därhän och trots att sista delen går i moll avslutas den ändå i optimistisk ton. /.../

Särskilt önskar jag att ”Torka aldrig tårar utan handskar” får ta plats i skolan. Att dagens elever får ta del av Jonas Gardells vittnesmål och att de därmed lär sig försiktighet. Men främst hoppas jag att de lär sig att det är aldrig fel att visa medmänsklig värme och att det är ok att torka tårar utan handskar."
Peter Olsson

"Trilogin är ett bidrag till en framtida inhemsk kanon"

"ett epos av bestående värde. Ett litterärt och politiskt laddat verk som mottagaren måste förhålla sig till och leva sig in i."
Jan Karlsson

"Jonas Gardells magnum opus" /Jönköpings-Posten

"Men det alldeles verkliga händelseförlopp som skildras, och hur det och personerna skildras, gör "Torka aldrig tårar utan handskar" till en mycket väsentlig romansvit.

Oavsett vad som kommer härefter lär den framstå som Jonas Gardells magnum opus."
Rikard Flyckt

 

"'Torka aldrig tårar utan handskar' är ett storverk."

"Men kanske är Gardells största bedrift med sitt projekt den, att eventuella synpunkter och invändningar ändå inte det minsta rubbar det grundläggande: "Torka aldrig tårar utan handskar" är ett storverk. Inte minst herkuleansk är bedriften att ha fått 900 sidor text om homosexuella mäns lidande och död att bli en folklig angelägenhet /.../"

Paulina Helgeson

 

"Ändå, tror jag inte vi riktigt vi inser vidden av den effekt som Gardells projekt faktiskt fått."

"Ändå, tror jag inte vi riktigt vi inser vidden av den effekt som Gardells projekt faktiskt fått. Hade, till exempel, svenska folkets uppslutning kring Emma Green Tregaros regnbågsmålade naglar i protest mot hbt-förtrycket i Ryssland varit så kompakt utan Torka aldrig tårar?

Och hade någon annan än Gardell kunnat göra det här? Verka på så vitt skilda nivåer och plattformar? Från att diskutera smittskyddspolitik till att sjunga "Mitt enda liv" i Allsång på Skansen.

Nu återstår bara frågan om vi lärt oss något av historien. Om vi skulle göra annorlunda om en ny pest skulle slå till mot en grupp långt ner på samhällsskalan.

Jag hoppas att vi aldrig behöver tvingas ta reda på det."
Roger Wilson

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på sajten. Genom att fortsätta godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Norstedts nyhetsbrev

Nyheter om nya böcker och författare. Utvalda erbjudanden och inbjudningar till författarkvällar. Spännande läsning.

Den här webbplatsen är skyddad av Google Privacy Policy och Terms of Service.